• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

کاربرد سنگ گرانیت در کانتر آشپزخانه

کاربرد سنگ گرانیت در کانتر آشپزخانه

کانتر گرانیتی چه مزایا و محدودیتهایی دارد

سنگ گرانیت یکی از رایج‌ترین سنگ‌های پلوتونیکی است که روی زمین یافت می‌شود، اما مکان‌های مختلف ظاهر و ترکیب معدنی کمی متفاوت دارند.در این مقاله به قدمت ، نحوه پیدایش و کاربرد این سنگ در آشپزخانه میپردازیم .
گرانیت که 300 میلیون سال پیش تشکیل شده است، در اثر فعالیت های آتشفشانی بیش از 10 مایلی زیر سطح زمین تشکیل شده است. هنگامی که ماگما سرد می شود و به سطح می رسد، بیش از یک میلیون سال جامد می شود تا به گرانیت تبدیل شود.

معادن سنگ گرانیت پس از فرسایش زمین آشکار می شوند و سنگ را آشکار می کنند. به طور سنتی، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا منابع بسیار محبوب گرانیت هستند، اما چین، هند و چندین مکان در آفریقا و آمریکای جنوبی تامین کنندگان بزرگ گرانیت برای بقیه جهان هستند.

سنگ گرانیت خرد شده در معادن روباز استخراج می شود و حدود 16 درصد از کل سنگ خرد شده تولید شده در ایالات متحده را تشکیل می دهد. هر ایالت در این کشور (به جز دلاور) دارای سطوحی از معادن سنگ خرد شده یا ابعادی است.
تفاوت ظاهری میان سنگهای گرانیت، ناشی از تفاوت مواد معدنی موجود در ترکیب آن است. گرانیت بیشتر از فلدسپات، کوارتز و میکا ساخته می‌شود، اما رنگ‌ها و نقش‌های مختلف آن از آثار مسکویت، بیوتیت، پیروکسن و غیره می‌آیند.

فلدسپات فراوان ترین سنگ روی زمین است و ظاهر سفید یکنواختی به گرانیت می دهد. رنگ‌های خاکستری روشن از کوارتز می‌آیند و رگه‌های تیره‌تر یا بیوتیت یا میکای سیاه هستند. بنابراین، بسته به اینکه چه کانی های ثانویه در مناطق جغرافیایی خاص رایج است، تفاوت ظاهری دارد.

استفاده از سنگ گرانیت در آشپزخانه

کانتر یا اوپن، یکی از مهم ترین بخش های هر آشپزخانه ای است. روی این سطح است که شما غذا درست می کنید، درکنار خانواده غذا می خورید و شاید حتی پشت آن بشینید و قبض ها را پرداخت کنید و یا به کودکان خود در انجام تکالیفشان کمک کنید. در میان تمام گزینه های جنس های کانتر، سنگ به دلیل استاندارد بالایی که از نظر تداوم و ویژگی هایش دارد از همه بهتر است.
صفحه سنگی کانتر آشپزخانه می تواند به اندازه طول عمر خانه شما و یا شاید بیشتر، بدون تاثیر گرفتن از آب یا ماهیتابه گرم، دوام آورد. فقط برای از بین بردن لکه های آب یا غذا که ممکن است روی سنگ کانتر آشپزخانه ایجاد شود؛ به کمی مراقبت نیاز دارد. اما اگر بدترین اتفاق هم بیفتد، یک سنگ لب پر شده و یا لکه به جا مانده از غذا را به راحتی می توان به حالت اول بازگرداند.
برای زیبایی و طول عمر کانترآشپزخانه از این نکات پیروی کنید.

  • کاشی کاری : اتصالات را با سیلیکون درزگیری کنید.
  • ضخامت : از قطعه سنگی با اندازه استاندارد و مناسب کابینت آشپزخانه خود استفاده کنید.
  • کابینتها: رویه سنگی مستقیما با قسمت های زیرین یا تخته سه لا هم خوانی داشته باشد.
  • لبه های گرد : لبه های گرد به سادگی و ارزان قیمتی لبه های مربعی نیستند.
  • لبه ها : مساوی یا کمی جلوتر از کشوهای دراور نصب شود.

مزایا و معایب استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه

مزایا:

طرح، رنگ و رگه های هر سنگ با یکدیگر متفاوت است بنابراین از طرح مورد نظر شما بی نظیر و تکرار نشدنی خواهد بود.
بر خلاف لمینت، چوب، سطوح جامد یا سنگ های مهندسی شده، سنگهای طبیعی تحت تاثیر گرما قرار نمی گیرند.
قطعه های سنگی، سطح صاف بدون خط های دوغاب خصوصا در مورد رویه سرامیک ها ایجاد می کنند.


سنگ نگهداری ویژه ای نمی خواهد، کافی است نشت ها را در صورت وجود پاک کرده و در صورت لزوم از درزگیر استفاده کنید.ترک، پوسته پوسته شدن و خراش را می توان توسط سنگ کار در همان مکان تعمیر کرد. با استفاده از ساب و صیقل می توانید بیشتر لکه ها را خودتان از بین ببرید.سنگ در برابر مایعات، خصوصا آب از مقاوت بالایی بر خوردار است.

معایب:

  • قیمت بالای سنگ های چهارگوش، جابه جایی و کار گذاشتن سنگ آن را به یکی از گران ترین انتخاب های مربوط به کانتر تبدیل کرده است.
  • سنگ اگر از آن مراقبت نشود، می شکند. زاویه کابینت ها باید صاف و میزان باشد و یا با یک لایه تخته سه لا یا درزگیر پوشیده شود.
  • به جز سنگ های صابونی، که می توانید با ابزار مربوط به کارهای چوبی آن را ببرید، باید یک فرد حرفه ای سینک و شیرآلات را نصب کند و به لبه ها شکل دهد.
  • بعضی از سنگ ها مستعد لک شدن هستند؛ تراورتن، سنگ آهک و مرمر اگر هر چند وقت یک بار چسب کاری نشوند، به سادگی صدمه می بینند.
  • مرکبات، سرکه و پاک کننده های حاوی سفید کننده و آمونیاک، روی مرمر، سنگ آهک و تراورتن ها رد به جا می گذارند ، حتی اگر چسب کاری شوند. یک سنگ کار می تواند سطح آن را در منزلتان دوباره پولیش کاری کند.

روش شناخت مقاومت انواع سنگ دربرابر لکه

حتی تیره ترین گرانیت ها نیز در برابر لکه ها ایمن نیستند. مقاومت یک سنگ به ترکیب شیمیایی و شکاف های میکروسکوپی آن بستگی دارد که میلیون ها سال پیش تشکیل شده است. اما برای تعیین اینکه آیا صفحه کابینت شما در مقابل کمی آبمیوه ریخته شده مقاومت می کند یا نه، لازم نیست یک زمین شناس باشید. فقط این تست ساده را انجام دهید.

یک قطعه سنگ را برای نمونه بگیرید ( اگر از همان قطعه سنگ نباشد مهم نیست، فقط از همان منبع آورده شده باشد.)چند قطره سس کچاپ، روغن زیتون، آبمیوه و آب لیمو را روی آن بریزید و بگذارید در طول شب بماند.صبح روی سنگ را تمیز کنید تا ببینید که چقدردرمقابل هر لکه مقاومت کرده است.

مقاوم ترین سنگها دربربر لکه به شرح زیررتبه بندی شده اند :

  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ کوارتز
  • سنگ آهک
  • سنگ تراورتن

مقاومت در برابر خش:

  • سنگ گرانیت
  • سنگ کوارتزیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ آهک
  • سنگ تراورتن

نکته: نوع مقاومت هر سنگ با توجه به منبع و رنگ آن تغییر می کند.

در پایان :

صنايع سنگبری کريستال با بيش از ٣٠ سال سابقه با مدیریت برش وتوليد انواع سنگهای گرانيت از معادن مختلف مشغول کار بوده و هم اکنون درحال برش تخصصی سنگ گرانیت در ابعاد و اندازه های گوناگون (از ضخامت 1cm تا ضخامت 20cm و تا عرض 80cm ) و محصولاتش را با کمترين تلورانس ممکن به بازار عرضه می نمايد از شاخصه های بارز اين سنگبری ميتوان به سابقه درخشانش در زمينه صادرات سنگ گرانيت به کشورهايی همچون ترکيه-ترکمنستان-عراق-ارمنستان-اذربایجان-روسیه-بلغارستان-رومانی-بلاروس والمان اشاره کرد و همچنين دارنده گواهينامه بين المللی سيستم مديريت يکپارچه IMS کشورهای انگلستان وايرلند ميباشد و در نهايت هم اکنون با بدست آوردن گواهينامه های بين المللی ISO 9001 ISO 14001 OHSAS 18001 .با افتخار در حال خدمتگذاری به مردم شريف ايران ميباشد


کانتر سنگی آشپزخانه 

کانتر گرانیتی

سنگ گرانیت در کانتر آشپزخانه

آخرین مقالات