• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

تعاریف مختلف سنگ گرانیت

تعاریف مختلف سنگ گرانیت

با تعاریف مختلف سنگ گرانیت آشنا شوید ؟

سنگ گرانیت ، متداول‌ترین سنگ یافت شده در سطح زمین بوده و برای ساخت بسیاری از اشیا در زندگی روزمره از آن استفاده می‌شود از جمله روی کابینت‌ها و پیشخوان، کف پوش، سنگفرش، جدول، پله، نمای ساختمان و سنگ قبر و یادبود. به خصوص اگر در شهر زندگی می‌کنید در اطراف خود مصارف مختلف گرانیت را مشاهده می‌کنید.

گرانیت سنگ آذرین رنگ روشنی است که دانه‌های آن به قدری بزرگ هستند که می‌توان با چشم غیرمسلح آن‌ها را مشاهده کرد (برخی سنگ‌ها به قدری ریزدانه‌اند که هیچ دانه‌ای نمی‌توان در آن‌ها با چشم دید).این سنگ به واسطه تبلور آرام مواد مذاب (ماگما) در زیر زمین تشکیل می‌شود و عمدتاً از کوارتز و فلدسپار و به مقدار خیلی کمتر از میکا (طلق) ، آمفیبول و کانی‌های دیگر تشکیل شده است.

این ترکیب کانی‌ها معمولاً موجب رنگ قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید می‌شود (کوارتزو طلق سفید دانه‌های سفید رنگ و فلدسپار دانه‌های صورتی رنگ)، و کانی‌های تیره مانند طلق سیاه (بیوتیت) بخش تیره سنگ را تشکیل می‌دهند که در تمام سنگ قابل‌ مشاهده‌اند.واژه "گرانیت" توسط افراد مختلف با معانی مختلفی استفاده می‌شود.

در دوره‌های مقدماتی یک تعریف ساده استفاده می‌شود. تعریف دقیق‌تر آن در سنگ‌شناسی (زمین‌شناسانی که در مطالعه سنگ‌ها تخصص دارند) به کار می‌رود. و کلمه گرانیت، زمانی که توسط فروشندگان سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود، می‌تواند تعاریف بسیار متفاوتی داشته باشد.

این تعاریف گوناگون از گرانیت ممکن است منجر به مشکلاتی در ارتباط با افراد شود اما اگر بدانید فرد مقابل که از واژه گرانیت استفاده می‌کند کیست می‌توانید این واژه را در جایگاه خود تفسیر کنید.

سنگ گرانیت

انواع رنگ سنگ گرانیت 

  • گرانیت سفید

گرانیت سفید گرانیتی است که در درجه اول از مواد معدنی کوارتز (شیری سفید) و فلدسپات (سفید مات) تشکیل شده است.لکه های کوچک سیاه موجود در تصویر زیر احتمالاً دانه های کوچک آمفیبول است. این ممکن است به دلیل عدم وجوداجزای شیمیایی مورد نیاز برای تشکیل آمفیبول باشد.

  • گرانیت سیاه

‘رنگ سیاه’ معمولاً در سنگهای تجاری دیده می شود ، اما اصلاً گرانیتی نیست. همانطور که گفته شد ،گرانیت باید حداقل 20٪ کوارتز باشد ، به این معنی که تمام سنگهای سیاه گرانیتی نیستند. معمولاً رنگ سیاه درحقیقت گابرو است ،گابرو یک سنگ آذرین درونی شبیه به بازالت است.گابرو در درجه اول از مواد معدنی پیروکسن ، پلاژیوکلاز و مقادیر اندک الیوین (سبز تیره) و آمفیبول تشکیل شده است.

  • گرانیت صورتی

گرانیت به رنگ صورتی در نتیجه فراوانی فلدسپات پتاسیم درون گرانیت است. مشخصات کوچکیاز کوارتز نیمه شفاف شیری ، آمفیبول قهوه ای / سیاه تیره و فلدسپات مات سفید را می بینید. با این حال ،در گرانیتی مانند ماده فوق معدنی اصلی فلدسپات پتاسیم است.

  • گرانیت سیاه سفید

آنچه در گرانیت زیر به نظر می رسد دارای قطعات کوارتز ، فلدسپار و آمفیبول برابر است و یک گرانیت سیاه وسفید برجسته می سازد. این یکی از رایج ترین انواع گرانیت است و معمولاً در کانترهای گرانیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • گرانیت مروارید

گرانیت قرمز نوعی گرانیت فراوان از پتاسیم فلدسپار صورتی است ، که در آن k-feldspar رنگی قرمزتراز رنگ صورتی ایجاد می کند. همچنین ، شما می توانید از اکسید آهن موجود در دانه های هماتیت و یا قرارگرفتن در فلدسپات ، رنگ آمیزی قرمز دریافت کنید ، در واقع همان فرایندی است که باعث می شود فلز زنگ زده یاقوت قرمز رنگ قرمز شود.

  • گرانیت آبی

شما می توانید آگهی های تبلیغاتی برای این سنگ آبی پیدا کنید ، اما این تقریباً گرانیتی نیست.یکی از پتانسیل ها این است که این سنگ در واقع Larvikite است ، گونه ای آذرین از مونزونیت وبعضا با وجود گرانیت بودن به آن ‘گرانیت آبی’ گفته می شود. جایگزین رایج دیگر آنورتوزیت است ،صخره ای که دارای لابرادوریت آبی فراوان است و بعضا گرانیت آبی نیز به فروش می رسد.

  • گرانیت سبز

هنگامی که به عنوان گرانیت سبز تبلیغ می شود ، اغلب اوقات سنگ در واقع نوع سبز مرمر است که به دلیل ترکیب مارپیچ ، رنگ سبز آن را بدست می آورد. این همچنین می تواند یک تنوع سبز صابونی باشد که به عنوان گرانیت نامیده می شود. این سنگ ها از نظر کانی با رنگ سبز فراوان نیستند ،اما انواع سنگ های مختلفی وجود دارد که حاوی مواد معدنی سبز به وفور هستند. یکی از راههای بسیارغیرمعمول برای بدست آوردن رنگ سبز ، گنجاندن آمازونیت ، انواع سبز فلدسپات است.

در ذیل به تعاریف مختلف سنگ گرانیت میپردازیم :

  • تعریف گرانیت در دوره‌های مقدماتی :

گرانیت سنگ آذرین رنگ روشن و دانه درشت است که عمدتاً از کوارتز و فلدسپار و به مقدار کمتری از کانی‌های میکا و آمفیبول تشکیل شده است. این تعریف ساده، دانشجویان را قادر می‌سازد به سادگی سنگ را با بررسی ویژگی‌های ظاهری تشخیص دهند.

  • تعریف سنگ‌شناسی :

گرانیت یک سنگ پلوتونیکی است که در آن، کوارتز 10 تا 50 درصد از ترکیبات فلسیک و فدلسپار آلکالی 65 تا 90 درصد از کل فلدسپار آن را تشکیل می‌دهد. استفاده از این تعریف نیاز به شناسایی کانی‌شناسی و توانایی‌های زمین‌شناسی کافی دارد.بسیاری از سنگ‌هایی که با تعریف دوره‌های مقدماتی به عنوان گرانیت شناخته می‌شوند،

توسط سنگ‌شناسان گرانیت نامیده نمی‌شوند و ممکن است به جای آن از واژه گرانیت آلکالی، گرانودیوریت، پگماتیت یا اپلیت استفاده کنند. سنگ‌شناسان ممکن است این سنگ‌ها را گرانیتوئید بنامند نه گرانیت. تعریف‌های دیگری نیز بر اساس ترکیب کانی‌شناسی برای گرانیت وجود دارد.

  • تعریف تجاری :

واژه گرانیت توسط فروشندگان سنگ‌های تزئینی و ساختمانی برای ساخت پیشخوان، سنگ کف، نما، پله، جدول و محصولات دیگر استفاده می‌شود .در صنعت بازرگانی سنگ، گرانیت سنگی است که دانه‌های آن با چشم قابل‌مشاهده بوده و سخت تر از سنگ مرمر است. در این تعریف گابرو، بازالت، پگماتیت، شیست، گنیس، سینیت، مونزونیت، آنورتوزیت، گرانودیوریت، دیاباز، دیوریت و بسیاری سنگ‌های دیگر همه گرانیت نامیده می‌شوند.

در پایان :

صنايع سنگبری کريستال با بيش از ٣٠ سال سابقه با مدیریت برش و توليد انواع سنگهای گرانيت از معادن مختلف مشغول کار بوده و هم اکنون درحال برش تخصصی سنگ گرانیت در ابعاد و اندازه های گوناگون (از ضخامت 1cm تا ضخامت 20cm و تا عرض 80cm ) و محصولاتش را با کمترين تلورانس ممکن به بازار عرضه می نمايد.

از شاخصه های بارز اين سنگبری ميتوان به سابقه درخشانش در زمينه صادرات سنگ گرانيت به کشورهايی همچون ترکيه-ترکمنستان-عراق-ارمنستان-اذربایجان-روسیه-بلغارستان-رومانی-بلاروس والمان اشاره کرد و همچنين دارنده گواهينامه بين المللی سيستم مديريت يکپارچه IMS کشورهای انگلستان وايرلند ميباشد و در نهايت هم اکنون با بدست آوردن گواهينامه های بين المللی ISO 9001 ISO 14001 OHSAS 18001 .با افتخار در حال خدمتگذاری به مردم شريف ايران ميباشد

برای  مشاوره و کسب اطلاعات بیشترکلیک نمایید.


تعریف سنگ گرانیت 

قیمت سنگ گرانیت

واژه سنگ گرانیت

 

آخرین مقالات