• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

محل تشکیل سنگ گرانیت کجاست؟

محل تشکیل سنگ گرانیت کجاست؟

محل تشکیل سنگ گرانیت پوسته کره زمین است. در‌ واقع با سرد شدن مواد مذابی که توسط آتشفشان به سطح زمین می‌آیند، سنگ گرانیت تشکیل می‌گردد. خارا نام دیگر سنگ گرانیت است و مهم‌ترین خصوصیت آن مقاومت و استحکام در برابر فشار و رطوبت می‌باشد.

از سنگ گرانیت به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود زیرا علاوه بر استحکام، در طبیعت رنگ‌ها و طرح‌های زیبایی از این نوع سنگ وجود دارد. سنگ گرانیت برای نمای خارجی و یا کفپوش فضاهای مختلف از ساختمان کاربرد دارد. میزان قابل توجهی از انواع فلزات در ترکیبات سنگ گرانیت دیده شده و به همین دلیل باید با ملاحضات خاص از این نوع سنگ در محیط‌های داخلی استفاده کرد.

برای این که اطلاعات بیشتری درباره محل تشکیل سنگ گرانیت به دست بیاورید این مطلب توسط تحریریه الیت اسلب آماده شده است. قصد داریم در ادامه درباره ماهیت سنگ گرانیت بیشتر صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید. شما عزیزان می توانید برای تهیه سنگ گرانیت به فروشگاه اینترنتی الیت اسلب مراجعه کنید.

سنگ خارا یا گرانیت نوعی سنگ آذرین درون اسیدی است در مقدمه به این نکته اشاره کردیم که گرانیت‌ها از سرد شدن مواد مذاب در پوسته زمین تشکیل می شوند. به طور دقیق‌تر باید گفت سنگ‌های گرانیت در کوهستان‌هایی که در اثر آتشفشان به وجود آمده‌اند، قابل استخراج هستند.

معادن سنگ گرانیت در جهان پراکنده بوده اما عمده‌ترین معدن‌ها و صادر کننده‌ها در کشور‌های هند، تایوان، ویتنام و ایران فعالیت دارند. در کشور ما معادن گرانیت در بخش‌هایی از سیستان بلوچستان، آذربایجان و خراسان هستند که برای مصرف داخلی و همچنین صادرات از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بافت سنگ گرانیت به حالت دانه‌ای است و ترکیبات مختلفی از انواع کانی‌ها را در بر می‌گیرد. در ترکیبات سنگ گرانیت کوارتز، میکا، فلدسپات و تعدادی کانی دیگر دیده می‌شوند بدیهی است که انواع رنگ سنگ گرانیت بسته به کانی‌های موجود در آن، متغیر خواهد بود. گرانیت‌ها معمولا در رنگ‌های صورتی روشن، سفید، خاکستری، سیاه، نارنجی، قرمز و... در طبیعت وجود دارند.

از دیگر ویژگی‌های سنگ خارا می‌توان به چگالی بالای آن اشاره کرد. گرانیت جزو سنگین‌ترین سنگ‌های سطح کره زمین است. چگالی این نوع سنگ ۲/۷۵ گرم بر سانتیمتر مکعب بوده و بخشی از مقاومت بالای گرانیت به چگالی آن مربوط می‌شود.

اندازه بلور و محل تشکیل گرانیت


اندازه بلور و محل تشکیل گرانیت به وجود آتشفشان‌ها و نوع فعالیت هر کدام بستگی دارد. در بخش قبلی گفتیم که بافت سنگ گرانیت دانه‌ای است همچنین دانستیم دانه‌ها از انواع مختلف کانی‌ها تشکیل شده و با چگالی بالا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اندازه بلور یا دانه‌های درون سنگ گرانیت می‌تواند بسیار ریز باشد به طوری که با چشم غیر مسلح نتوانیم آن‌ها را تشخیص دهیم.

از طرفی برخی انواع گرانیت دارای دانه‌ها یا بلور‌های درشت‌تری هستند. گاهی اندازه بلورهای سنگ گرانیت به چندین سانتیمتر هم می‌رسد.تمام مواردی که درباره ماهیت و ویژگی‌های سنگ گرانیت نام بردیم، باعث شده‌اند، گرانیت سنگ مناسبی در معماری داخلی و خارجی ساختمان‌ها باشد.

چگالی بالای سنگ یکی از عواملی است که بر میزان قابلیت خمشی آن تأثیر می‌گذارد به عبارت دیگر سنگ‌های گرانیت دارای قابلیت خمشی بالایی هستند و به همین دلیل برای ساختمان سازی به کار می‌روند به این ترتیب می‌توان به آسانی روی آن‌ها عملیاتی مانند برشکاری انجام داد. می‌دانید که مواد مذاب درون هسته زمین از فلزات مختلفی تشکیل شده‌اند.

حال آن که سنگ گرانیت نیز از سرد شدن همان مواد مذاب ساخته می‌شود به همین دلیل میزان فلزات در گرانیت زیاد است. سنگ‌های آهکی معمواً چنین ویژگی ندارند و کاملا ضد حساسیت بوده و همچنین در برابر تشعشعات واکنشی نشان نمی‌دهند. وجود فلزات متعدد در سنگ‌های گرانیت می‌تواند برای سلامت انسان تا حدی مضر باشد به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند این نوع سنگ در فضاهای بسته خانه یا اداره‌ها به کار نرود.

ضمنا کاربرد سنگ گرانیت برای محیط‌های حساس مانند اتاق‌های رادیولوژی اصلا مناسب نیست. در اتاق رادیولوژی اشعه ایکس ساطع می‌شود که برخورد آن به فلزات موجود در سنگ گرانیت، آثار زیان باری برای سلامتی انسان به همراه دارد بنابراین بهتر است از سنگ گرانیت در نمای خارجی ساختمان، فضاهای بیرونی مانند پارکینگ یا حیاط استفاده کنید. گرانیت به خاطر رنگ‌های زیبا و سطح براق طرفداران زیادی داشته و این نوع سنگ را در ساختمان‌های لاکچری بسیار به کار می‌برند.


سنگبری کریستال استون با تجربه فراوان و سابقه ای درخشان آماده مشاوره به شما عزیزان میباشد برای خرید و مشاوره کلیک نمایید .

سنگ گرانیت

محل تشکیل سنگ گرانیت

تشکیل سنگ گرانیت

آخرین مقالات