• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

هر آنچه درباره سنگ گرانیت باید بدانید

هر آنچه درباره سنگ گرانیت باید بدانید

همه چیز درباره سنگ گرانیت

استفاده از سنگ‌ها در معماری و ساخت‌وساز، قدمتی چند هزار ساله دارد. این کاربرد در گذشته‌های دور در ساخت ستون‌ها و دیوارها خلاصه می‌شد. اما امروزه از این مصالح ارزشمند در ایجاد نما و زیبایی در ساختمان‌ها و دکوراسیون داخلی‌شان استفاده می‌شود. یکی از انواع این سنگ‌ها، سنگ گرانیت است.در این مقاله کریستال استون شما را کامل با سنگ گرانیت آشنا میکند:

سنگ گرانیت

در این مقاله میخوانید :

سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت به عنوان یکی از سنگ‌های آذرین درونی شناخته می‌شود. ساختار این سنگ شامل دانه‌هایی در اندازه‌های مختلف است. این سنگ از عناصر متعددی همچون فلدسپات، برخی از کانی‌ها و همچنین میکا تشکیل می‌شود. در حقیقت دلیل تنوع رنگ در نمونه‌های مختلف این سنگ، غالب بودن هر یک از این عناصر در ساختار آن است.

سنگ گرانیت در طبیعت به رنگ‌هایی نظیر خاکستری، طوسی، صورتی، سیاه و … یافت می‌شود. یکی از مهم‌ترین پارامترهای بررسی سنگ‌های ساختمانی، میزان مقاومت آن‌هاست. لذا بهتر است پیش از ادامه بحث تکلیف میزان مقاومت این سنگ را روشن کنیم.

این سنگ از مقاومت بالایی برخوردار است. برای مثال می‌توان گفت مقاومت سنگ گرانیت از سنگ‌هایی همچون سنگ مرمریت و همچنین سنگ تراورتن به نسبت بیشتر است.سطح صیقلی این سنگ که به سختی نیز از بین می‌رود از دیگر مزیت‌های آن است.

گرانیت به عنوان یکی از سنگ‌های آذرین درونی شناخته می‌شود. ساختار این سنگ شامل دانه‌هایی در اندازه‌های مختلف است. این سنگ از عناصر متعددی همچون فلدسپات، برخی از کانی‌ها و همچنین میکا تشکیل می‌شود. در حقیقت دلیل تنوع رنگ در نمونه‌های مختلف این سنگ، غالب بودن هر یک از این عناصر در ساختار آن است.

سنگ گرانیت در طبیعت به رنگ‌هایی نظیر خاکستری، طوسی، صورتی، سیاه و … یافت می‌شود. یکی از مهم‌ترین پارامترهای بررسی سنگ‌های ساختمانی، میزان مقاومت آن‌هاست. لذا بهتر است پیش از ادامه بحث تکلیف میزان مقاومت این سنگ را روشن کنیم.

این سنگ از مقاومت بالایی برخوردار است. برای مثال می‌توان گفت مقاومت سنگ گرانیت از سنگ‌هایی همچون سنگ مرمریت و همچنین سنگ تراورتن به نسبت بیشتر است.سطح صیقلی این سنگ که به سختی نیز از بین می‌رود از دیگر مزیت‌های آن است.

گرانیت(نام گرانیت ریشه در لاتین دارد به معنای دانه= granum) سنگی آذرین درونی با دانه های درشت کریستال کوارتز است. به این مفهوم که سنگی است که از سرد شدن گدازه در سطح زمین یا نزدیک آن به وجود می آید. زمین از لایه های سنگ و ماگما تشکیل شده است.

لایه سطحی زمین با عنوان لیتوسفر یا پوسته شناخته می شود. در زیر لیتوسفر گوشته ای قرار دارد که از سنگ مذابی به نام ماگما سیال ساخته شده است. سنگ آذرین زمانی تشکیل می شود که ماگما به سطح زمین برسد. حال انواع سنگ آذرین درونی(نفوذی) و بیرونی وجود دارد.

زمانی که ماگما به سرعت در سطح زمین سرد شود آذرین بیرونی تشکیل می شود. اما زمانی که ماگما کامل به سطح زمین نمی رسد و به آرامی سرد شده و در زیر سطح زمین به دام می افتد، سنگ آذرین درونی یا نفوذی تشکیل می شود. همچنین گرانیت یک سنگ است به این معنا که یک کانی نیست بلکه ترکیبی از چندین کانی است.

اگر از نزدیک به سنگ گرانیت نگاه کنیم متوجه وجود حداقل 2-4 رنگ سفید، صورتی، خاکستری و سیاه خواهید شد.در سنگ های آذرین بیرونی از آنجا که ماگما به سرعت سرد می شود زمانی برای تشکیل مواد معدنی باقی نمی ماندو سنگ حاصل از آن، سنگی همگن با دانه های مواد معدنی است که قابل مشاهده نیست.

اندازه های دانه های مواد معدنی به سرعت سرد شدن ماگما و در نتیجه مدت زمان تشکیل مواد معدنی بستگی دارد. به این ترتیب در سنگ های آذرین درونی مانند گرانیت بلورهای مواد معدنی قابل مشاهده اند. گرانیت یک سنگ آذرین درونی است که دانه های کریستال کوچک و بزرگ قابل مشاهده در آن وجود دارد که به علت طولانی بودن فرآیند سردشدن به وجود می آید.

نمونه ای دیگر از سنگ های آذرین نفوذی سنگ دیوریت است که شباهت زیادی به گرانیت دارد به گونه ای که با عنوان گرانیت سیاه در صنعت برای افرادی که تفاوت بین گرانیت و دیوریت را نمی دانند به بازار عرضه می شود. ظاهر سیاه و سفید و دانه های درشت قابل مشاهده دارد اما ساختاری متفاوت از گرانیت.

 

تاریخچه سنگ گرانیت

تولید و مصرف سنگ‌های تزئینی و نما دارای تاریخچه ای طولانی است. استفاده از این سنگها در هزاره‌های نخست شکل گیری تمدن در سرزمین ایران، چه بعنوان سنگ های ساختمانی و چه سنگ های تزئینی داخل بناها مرسوم بوده است. آثار بجا مانده از مصرف چنین سنگ هایی در تخت جمشید، پاسارگاد، تخت سلیمان و بسیاری از بناهای ساسانی و بناهای اسلامی تا امروز در سراسر سرزمین ایران پراکنده است.

سنگ تزئینی گرانیت یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی است که برای هزاران سال در داخل و خارج ساختمان کاربرد داشته است. گرانیت تعاریف متفاوتی دارد. از دید یک زمین شناس ممکن است گرانیت به عنوان سنگ درشت دانه، حاوی کوارتز و فلدسپار بطور کامل کریستالین تعریف شود.

با این حال، در تجارت سنگهای تزئینی کلمه گرانیت برای هر سنگ فلدسپات دار با کریستال های درهم قفل شده که به اندازه کافی بزرگ هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند استفاده می شود.با این تقسیم بندی سنگ‌هایی از قبیل گنایس، گرانودیوریت و مونزونیت همگی تحت عنوان سنگ گرانیت نام برده می شوند.

گرانیت اولین بار به عنوان مصالح ساختمانی و سنگ زینتی، هزار سال پیش در مصر باستان ظاهر شد. مصریان از گرانیت بطور گسترده جهت ساخت اهرام و آرامگاه و تابوت استفاده می کردند. آنها حتی از گرانیت به عنوان ستون، روکش در و دیوارها و همچنین سنگفرش جاده ها استفاده می کردند.

سنگهای گرانیتی و انواع سنگ های خانواده گرانیت، دیوریت و تونالیت فراوانترین نوع بلوک سنگی می باشند که در صنعت سنگ های تزئینی استفاده می‌شوند. از بین کشور های تولید کننده سنگ های تزئینی گرانیتی چین با بیشترین تولید سالانه ۱۸۶۷۰۰۰ تن در سال مقام اول را دارا می باشد.

مواردی که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم بیانگر قدمت استفاده از سنگ گرانیت می‌باشد، هرم سرخ مصر (قرن ۲۶ قبل از میلاد)، که این نامگذاری به علت وجود سنگ گرانیت مایل به قرمز در آن است و این هرم سومین هرم بزرگ مصر است. هِرَم مَنقُرَع (سوّمین هرم بزرگ مجموعه اهرام جیزه است

. قدمت هرم منقرع به دودمان چهارم مصر می‌رسد) که احتمالا مربوط به همان دوران است، از بلوک‌های سنگ آهک و گرانیت ساخته شده است.هرم بزرگ جیزه (حدود ۲۵۸۰ سال قبل از میلاد) دارای یک تابوت بزرگ گرانیتی مزین شده با گرانیت سرخ اسوان است.

هرم سیاه که تقربیا ویران شده و از دوره آمنهوتپ سوم به جای مانده دارای سرطاق گرانیتی صیقلی بوده که هم اکنون در سالن اصلی موزه مصر در قاهره به نمایش گذاشته شده است. از دیگر استفاده مصریان باستان از سنگ گرانیت می‌توان به ستون‌ها، لنگه‌های در، آستانه‌ها، چهارچوب‌ها، روکش‌های دیوار و کف اشاره کرد و اینکه مصریان باستان چگونه با گرانیت جامد چنین اشکالی را ساخته‌اند تا به امروز جای بحث داشته است.

دکتر پاتریک هانت استفاده مصریان از سنگ سمباده برای فرم دهی به گرانیت و نمایش سختی بالاتر آن در مقیاس MOHS را امری بدیهی در آن زمان به شمار آورده است. بسیاری از معابد بزرگ واقع در جنوب هند به ویژه معابد ساخته شده در قرن یازده میلادی توسط پادشاه ” راجاراجا چولا اول” از جنس سنگ گرانیت هستند.

ساختار تشکیل دهنده و مشخصات ظاهری سنگ گرانیت

ساختار تشکیل دهنده سنگ‌های طبیعی تاثیر بسیار زیادی در خصوصیات ظاهری و فیزیکی سنگ دارد.شکل ظاهری و رنگ سنگ گرانیت اطلاعات بسیار زیادی را می تواند از ساختار سنگ بیان کند. میزان و مواد معدنی موجود در ساختار آن ظاهر سنگ را تا حد زیادی تغییر می دهد.

ماگمایی که سنگ گرانیت از آن تشکیل می شود دارای کانی ها کوارتز، فلدسپات و میکا،آمفیول و برخی مواد معدنی دیگر است. گرانیت سنگ آذرین رنگ روشنی است که دانه های آن به قدری بزرگ هستند که می توان با چشم غیر مسلح آن ها را مشاهده کرد (برخی سنگ ها به قدری ریزدانه اند که هیچ دانه ای نمی توان در آن ها با چشم دید).

گرانیت به واسطه تبلور آرام مواد مذاب (ماگما) در زیر زمین تشکیل می شود. سنگ گرانیت عمدتاً از کوارتز و فلدسپار و به مقدار خیلی کمتر از میکا (طلق)، آمفیبول و کانی های دیگر تشکیل شده است. این ترکیب کانی ها معمولاً موجب رنگ قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید می شود (کوارتز و طلق سفید دانه های سفید رنگ و فلدسپار دانه های صورتی رنگ)،

و کانی های تیره مانند طلق سیاه (بیوتیت) بخش تیره سنگ را تشکیل می دهند که در تمام سنگ قابل مشاهده اند.ااین سنگ ها معمولی ترین سنگ های پلوتونیک در نواحی قاره ای هستند و بزرگ ترین باتولیت های جهان را نیز همین سنگ ها تشکیل می دهند. اغلب این سنگ ها فلسیک هستند. اغلب گرانیتوییدها به صورت مذاب های پوسته ای تشکیل شده اند.

به علاوه، گرانیتوییدها قسمت «آذرینی» اغلب کمپلکس های میگماتیتی را تشکیل می دهند. همینطور گرانیت از نظر چگالی جزء سنگین ترین سنگ‌های ساختمانی در ایران به شمار می آید. سنگ خارا سنگی است که از سرد شدن توده های مذاب شکل گرفته است.احداقل 20 درصد مقدار کانی های فلسیک در تمام سنگهای گرانیتی، کوارتز است.

اغلب سنگ های گرانیتی، ساب سولووس هستند. بنابراین فلدسپات غنی از پتاسیم (ارتوکلاز یا میکروکلین) و پلاژیوکلاز، به صورت بلورهای جداگانه و مجزا تظاهر می کنند. گارنیتوییدهای هیپرسولروس فقط در فشارهای پایین یا فشارهای بالا تحت شرایط بسیار خشک تشکیل می شوند و به جای این که دارای پلاژیوکلاز و فلدسپات پتاسیک به طور مجزا باشند،

دارای مزوپرتیت هستند.ا ترکیب معدنی گرانیت به این صورت است که ۲۰ تا ۶۰ درصد کوارتز و ۳۵ تا ۹۰ درصد نیز فلدسپات قلیایی است.عمدتا ازفلدسپات وکوارتز، با مقادیرکمی ازمیکا وآمفیبول ودیگرمواد معدنی تشکیل شده است.

  • فلدسپات: ماده معدنی ای که به وفور درگرانیت وجود دارد. رنگ آن معمولا: خاکستری، سفید، صورتی و مایل به قرمزاست.
  • کوارتز : ماده ی معدنی شفافی که بی رنگ و یا خاکستری است.
  • آمفیبول: دارای جلای شیشه ای و به رنگ تیره هستند.
  • میکا:گروهی از ورق های سیلیکات آلومینیوم به همراه سدیم و پتاسیم.

گرانیت یکی از رایج ترین و قدیمی ترین سنگ های ساختمانی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. گرانیت دارای بافتی درشت دانه با کریستال های درشت و درهم تنیده از کوارتز نیمه شفاف تا مایل به سفید، فلدسپات سفید تا صورتی تیره و میکاها و آمفیبول های تیره تر است.

بلورهای آن تقریبا هم اندازه هستند و رنگ آن نسبتا روشن است. علاوه بر این گرانیت ها فاقد هر گونه رگه یا فسیل هستند.با وجودی که اکثر گرانیت‌ها با این توصیف مطابقت دارند، ممکن است برخی از آن‌ها مانند گرانیت سبز جنگلی دارای بافت و ظاهر متفاوتی از دیگر گرانیت ها داشته باشند که به علت تفاوت در کانی ها و تفاوت های ظریف در بافت آنها است.

دو ویژگی “بافت ” و “رنگ ” ؛ خصوصیت ظاهری را تعیین میکنند که تنوع زیاد این دو پارامتر موجب افزایش انواع گرانیت از لحاظ ظاهر می شوند

بافت گرانیت : نوع تشکیل گرانیت ، فعالیت ماگمایی ، ترکیبات شیمیایی و کانی های تشکیل دهنده آن موجب ایجاد انواع بافت ها در گرانیت می گردد.

بافت این سنگ دارای دانه هایی است که با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند و ساختی بوکی ، توده ای ، قلوه ای برخوردارند.گرانیت ها از متبلور شدن ماگما ها تشکیل می شوند که هرچقدر زمان متبلور شدن آن با سرعت کمتری انجام شود ؛ سبب تشکیل دانه های بزرگتری در بافت آن می گردد.بافت این سنگ آذرین ، با توجه به اندازه و نوع عناصر در سطح سنگ ( دانه ها ) به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که به برخی از این بافت ها میپردازیم:

  • پگماتیت : در این نوع بافت ، سایز دانه ها درشت هستند.
  • پورفیریک : از دانه هایی با اندازه متوسط تا درشت با جنس فلدسپات پتاسیم دار تشکیل شده است.
  • میرمکیتی :بلور های این نوع بافت ، از جنس کوارتز و به صورت کرمی شکل در بین قسمت های پلاژیوکلاز وجود دارد.
  • گرانولار : میتوان گفت در این نوع سنگ رایج ترین بافت به شمار می رود که به صورت بلور های شکل دار ، نیمه شکل دار و بی شکل هستند.

می توان با وجود رنگ های زیبا و چشمگیر گرانیت در هر فضایی هارمونی ایجاد نمود و از زیبایی دوچندان محیط لذت برد.نوع و میزان کانی ها و ترکیبات شیمیایی عواملی است که موجب شده انواع گرانیت از لحاظ رنگ تشکیل شوند:

  • رنگ صورتی و قرمزازمیزان زیادی کانی فلدسپات پتاسیم به وجود می آید
  • با وجود کوارتز گرانیت رنگی سفید و شیری به خود می گیرد.
  • آمفیبول موجب تشکیل سنگی با رنگ سیاه و یا سبزمی شود.
  • برای ایجاد رنگ زرد و طلایی در گرانیت ، نیاز به مسکویت است.
  • رنگ قهوه ای در اثر بیوتیت یامیکا به وجود می آید.
  • با فلدسپار ، گرانیت رنگی خاکستری به خود می گیرد.

انواع سنگ گرانیت

سنگ گرانیت را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی کرد. یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس رنگ است. وجود عناصری نظیر کوارتز، میکار، آمفیبول، فلدسپات و … به مقادیر مختلف در این سنگ تنوع رنگی بالایی در آن ایجاد می‌کنند.

سنگ گرانیت شامل ۲ نوع طبیعی و رنگ‌شده می‌باشد که از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکی دیگر از انواع دسته‌بندی سنگ‌ها بر اساس محل برداشت‌شان صورت می‌گیرد. چرا که در هر منطقه به فراخور آب‌وهوا و شرایط جوی، خاک‌های موجود در منطقه، عمق معدن و … سنگ‌ها ویژگی‌های متنوعی دارند. این موضوع در خصوص سنگ گرانیت نیز صدق می‌کند. به همین دلیل برخی از انواع سنگ‌های گرانیت موجود در کشور را در ادامه معرفی خواهیم کرد.سنگ گرانیت را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی کرد. در ادامه با برخی از انواع سنگ گرانیت آشنا میشویم:

سنگ گرانیت زاهدان

سنگ گرانیت زاهدان ظاهری متفاوت نسبت به دیگر گرانیت‌های موجود در بازار دارد. این سنگ طرحی گل‌پنبه‌ای داشته و به عنوان یکی از روشن‌ترین سنگ‌های گرانیت معرفی می‌شود. ظاهر این سنگ دارای دانه‌بندی بسیار منظم و زیباست. دانه‌های نمک فلفلی آن سطحی یکنواخت داشته و این خود یکی از مزیت‌های ویژه‌ی آن تلقی می‌شود. این ویژگی‌ها را در کنار ویژگی‌های زیر بگذارید تا این سنگ را بیشتر بشناسید:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • جذب به نسبت پایین آب
  • کاربری متنوع (کانتر آشپزخانه، دکوراسیون داخلی، پلکان و …)

سنگ گرانیت نهبندان

این سنگ از جهاتی تشابه زیادی به مورد قبل دارد. در حقیقت در این سنگ نیز شاهد مقاومت بالا، جذب آب کم، یکنواختی سطح و … هستیم. سنگ‌های مختلف کاربردهای خاصی دارند و سنگ نهبندان بیشتر گزینه‌ای مناسب برای استفاده در ادارات و محیط‌های صنعتی‌ست. در یک جمع‌بندی در خصوص این سنگ به لیست زیر می‌رسیم:

  • مقاومت بالا
  • جذب آب کم
  • یکنواختی سطح
  • کاربرد به عنوان سنگ پله و …

سنگ گرانیت نظنز

از تفاوت‌های ویژه‌ی این سنگ می‌توان به رنگ آن اشاره کرد. رنگ اصلی این سنگ مشکی است. البته سنگ‌های نطنز به دلیل زیاد بودن تعداد معادن، ویژگی‌های متنوعی دارند. برای مثال یکی از تفاوت‌های این سنگ‌ها با یکدیگر تیرگی و روشنی رنگ آن‌هاست. اما دیگر ویژگی‌های سنگ گرانیتی نظنز:

  • مقاومت بالا (فشار و سایش)
  • مقاومت زیاد در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی
  • جذب آب کم
  • کاربرد به عنوان کفپوش فضای داخلی و …
  • از تفاوت‌های ویژه‌ی سنگ گرانیت نطنز می‌توان به رنگ آن اشاره کرد. رنگ اصلی این سنگ مشکی است.

سنگ گرانیت تویسرکان

مشکی رنگ زمینه‌ی اصلی گرانیت تویسرکان نیز است. این سنگ از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کاربردهایی مشابه دیگر انواع سنگ گرانیت برای آن بیان شده است.ویژگی‌های سنگ گرانیت تویسرکان:

  • ساب‌پذیری بالا
  • رنگ یکنواخت و زیبای مشکی
  • کاربرد به عنوان کفپوش داخلی ساختمان، پلکان و …
  • مقاومت زیاد

کاربرد های سنگ گرانیت

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد، امکان استفاده از آن در هر قسمتی از ساختمان، در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی ساختمان میسر است. با این حال از جمله مهمترین کاربردهای این نوع سنگ در پله ها، سنگ فرش پیاده رو (عموما به صورت سنگ کوبیک)، کف پوش، دیوار پوش، محوطه سازی، نمای ساختمان، سنگ مزار یا سنگ قبر، دور سینک روشویی، سنگ آسانسور، پیشخوان آشپزخانه – رویه سنگی میز جلو مبلی می باشد.

گرانیت یکی از متریال های سر سخت و بادوام ساختمان سازی می باشد که به دلیل تحمل وزن بالا ،مقاوم بودن در برابر خط و خش گزینه ی مناسبی برای راه پله میباشد.سنگ گرانیت در صنعت ساختمان از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته و نمونه آن در اهرام مصر و معماری باستانی هندوستان و همچنین در معماری های کهن اروپا نیز وجود دارد.

در ادبیات پارسی نیز منظور از سنگ خارا همان سنگ گرانیت است. همانطور که توضیح داده شد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان سازی از دیرباز مورد توجه بوده و همچنان نیز در معماری فضاهای سنگی جایگاه ویژه ای را دارد.منظور از سنگ گرانیت در ساختمان سازی سنگی از گروه سنگ‌های آذرین می‌باشد،سنگی سخت و نسبتاً سنگین و بسیار مقاوم و محکم که امروزه بیشتر برای فضاهای داخلی ساختمان به کار برده می شود.

مزایای سنگ گرانیت

بهترین نمای سنگ گرانیت حالت صیقلی آن است که زیبایی رنگ و انعکاس کریستال های آن را نمایش می دهد . از گرانیت به سبب ظرافت و درخشندگی خاصی که ایجاد می کند اغلب برای کفپوش و قاب های دیواری استفاده می شود.در ایران معادن بسیاری وجود دارد که سنگ های گرانیت با رنگ های مختلف از آنها استخراج می شوند.

گرانیت یکی از محبوب ترین و عمومی ترین مصالح ساختمانی است و هزاران سال است که از این سنگ در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.بیشتر گرانیت ها سخت هستند و به این ترتیب جزء مصالح بادوام ساختمانی قرار می گیرند. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاوم هستند و محیط های صنعتی را به خوبی تحمل می نمایند.

  • تنوع طرح و رنگ

سنگ گرانیت با تنوع بالایی از طرح، رنگ و بافت در طبیعت موجود است و همین امر باعث شده از این متریال برای زیباسازی ساختمان استفاده شود. گرانیت بدون نیاز به طراحی دارای زیبایی منحصر بفرد است و رنگ های متنوع آن گزینه های بی شماری برای انتخاب پیش روی مصرف کنندگان قرار می دهد.با استفاده از این محصول به راحتی می توان در فضا هارمونی ایجاد کرد و از همخوانی رنگ آن با سایر عناصر موجود در فضا لذت برد. خاکستری، سفید، مشکی، سبز و قرمز از جمله رایج ترین رنگ های گرانیت هستند.

  • دوام و طول عمر بالا

گرانیت نمونه ای از انواع سنگ ساختمانی است که بدون ایجاد تغییر در ساختار یا رنگ آن در طیف وسیعی از کاربردها کارایی لازم از خود نشان می دهد. برای استفاده از این متریال تنها کافیست آن را پس از استخراج و انتقال به سنگبری به ابعاد مورد نظر برش داد. چنین سنگی سخت و مقاوم است اما در عین حال انعطاف پذیر بوده و اگر تحت فشار یا سایش قرار گیرد به آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

  • قیمت مناسب

این محصول در مقایسه با سایر نمونه ها از قیمت مناسب تری برخوردار است؛ زیرا منابع آن به وفور در کشور یافت می شوند. همچنین هزینه های مربوط به نگهداری از آن پایین تر می باشد.

  • همخوانی با سایر مصالح

با استفاده از این سنگ می توان به طرح های بی نظیر در صنعت معماری دست یافت. یکی از مزایای بارز آن قابلیت استفاده در کنار سایر مصالح نظیر فولاد، چوب و شیشه است. از این رو می توان آن را متریالی مکمل برای ساختمان در نظر گرفت؛ زیرا زیبایی و شخصیت خود را به خوبی حفظ کرده و با سایر مصالح سازگاری پیدا می کند.

  • مقاومت در برابر حرارت

استحکام این متریال در برابر حرارت بالا فوق العاده است، از این رو از آن برای ساخت کانتر آشپزخانه استفاده می شود؛ زیرا بدون هیچ نگرانی می توان ظروف داغ را روی آن قرار داد.

  • دوستدار محیط زیست

گرانیت ماده ای خام است که از منابع موجود در طبیعت استخراج می شود، از این رو برخلاف سایر مصالح نیاز به هزینه و وقت بسیار برای تولید ندارد. این ماده بادوام تجدیدپذیر است و حتی سال ها پس از استفاده می توان آن را بازیافت نمود.

  • مقاومت در برابر نفوذ آب

گرانیت سنگی غیر متخلخل است، و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. از این محصول برای ساخت سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کفپوش استفاده می شود؛ زیرا آب و رطوبت مقاومت آن را از بین نخواهد برد.

  • مقاومت در برابر خوردگی

این سنگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، به همین دلیل اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود دچار آسیب نخواهد شد.

  • مقاومت در برابر خراشیدگی و سائیدگی

این متریال ماده ای سخت و بسیار مقاوم است که در برابر خط و خش آسیب ناپذیر می باشد. این سنگ انتخابی مناسب برای سنگ راه پله است؛ زیرا در اثر رفت و آمد مداوم، دچار سائیدگی نمی شود.

معادن سنگ گرانیت

کشور ایران نیز دارای معادن گرانیت های متنوعی است که از محبوب ترین آن ها میتوان از گرانیت مروارید مشهد ، معادن استان اصفهان شهرستان نطنز، زاهدان،بروجرد و خراسان گرانیت نهبندان، گرانیت سبز کاهویی بیرجند، گرانیت سبز جنگلی بیرجند، گرانیت خرم دره، گرانیت فیروزه ای، گرانیت گل پنبه ای همدان را نام برد.

گرانیت ها بیشتر در کشور های آسیای میانه مانند هند، چین و ویتنام استخراج و خریداری میشود. البته لازم به ذکر است که کشور برزیل نیز در عرضه گرانیت های زیبا و خاص در بازار به طور قدرتمندی خود نمایی میکند و تقریبا زیباترین گرانیت ها به این کشور تعلق دارند.

قیمت سنگ گرانیت ایرانی و گرانیت خارجی به چندین مورد بستگی دارد و از مهمترین پارمترهای آن میتوان، ضخامت، سایز ، نوع فرآوری را نام برد.

ایران، تولید کننده سنگ گرانیت است. این سنگ به دلیل این که با شرایبهترین انواع سنگ های گرانیت و موقعیت جغرافیایی ایران سازگار است؛ معادن زیادی را به خود اختصاص داده است. معادن سنگ گرانیت در ایران، بسیار زیاد وجود دارند. ایران از نظر تولید سنگ گرانیت، بالا‌ترین درصد ساخت را برای خود به ارمغان آورده است.

شهر‌هایی که در آن از معادن سنگ گرانیت استفاده شده است شامل:

  • همدان
  • مشهد
  • نطنز
  • گیلان
  • یزد
  • زنجان
  • خرمدره

وجود معادن متعدد برای سنگ گرانیت در ایران، یکی از فاکتور‌های مطلوب برای کشور از نظر اقتصادی است. کشور ایران بدون نیاز به وارد کردن سنگ گرانیت به داخل، با تولید بیش از اندازه سنگ گرانیت، آن را به سراسر نقاط جهان صادر می‌کند. یکی از ساختار‌های سنگ گرانیت، دارای رنگ تیره و مشکی است. این سنگ، مقاومت زیادی در برابر نفوذ سرما و گرما دارد.

بنابراین به کاربردن سنگ گرانیت مشکی، برای تمامی مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت مناسب است. سنگ گرانیت مشکی در برابر میزان نور آفتاب و همین طور تغییر در هواد، مقاوم است. سنگ مشگی گرانیت، یکی از سرسخت‌ترین نوع سنگ گرانیت مناسب برای ساختمان سازی است.

سنگ گرانیت سبز، یکی از ساختار‌های دیگر برای سنگ گرانیت است. این سنگ دارای رنگ سبز زیبایی است. طرح و رنگ بی نظیری برای این نوع از سنگ وجود دارد. ثبات در رنگ آن و میزان مقاومت بالای آن در ساختمان سازی، از جمله ویژگی‌های مطلوب سنگ گرانیت سبز رنگ است.

بیشترین کاربرد سنگ گرانیت سبز، برای محوطه سازی در ساختمان به کار برده می‌شود. یکی از پرفروش‌ترین نوع گرانیت در مراکز خرید مصالح ساختمانی گرانیت مروارید است.این سنگ به دلیل، رنگ آن به این نام مشهور است. رنگ بندی متفاوتی که برای این سنگ به وجود آمده است شامل:

  • رنگ خاکستری
  • رنگ صدفی

گاهی اوقات در این سنگ، دانه‌های ریز سیاه رنگی نیز دیده می‌شود. بنابراین به کار بردن انواع سنگ گرانیت با ساختار متفاوت، در ایران مصرف زیادی را به خود اختصاص داده است. سنگ گرانیت، با ساختار مقاوم خود در برابر تمامی عوامل چه به صورت طبیعی و چه غیر طبیعی، بهترین انتخاب برای ساختمان سازی است. البته نوع سنگ‌های متفاوتی از نظر ساختار برای ساخت بنا وجود دارد؛ که بهره بردن از آن‌ها بستگی به میزان سلیقه و کاربردی بودن سنگ برای بنای ساختمانی دارد.

سنگ گرانیت و کاربرد آن در راه پله

سنگ گرانیت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. راه پله ساختمان محلی است که هم ساکنین ساختمان و هم مهمان‌ها هنگام تردد با آن سر و کار دارند. پس بهتر است معماران هنگام ساخت منزل مسکونی یا تجاری از مرغوب‌ترین، خوش‌رنگ‌ترین و زیباترین سنگ راه پله استفاده کنند.

مرسوم‌ترین رنگ برای طراحی راه پله ساختمان رنگ کرم است.سنگ هایی که در برابر عواملی نظیر آلودگی، مواد شوینده، گرد و غبار، تردد، نفوذ آب، یخ زدگی، ضربه، سائیدگی، فرسایش، تابش نور خورشید، باران های اسیدی و … از مقاومت بالایی برخوردارند مناسب ترین سنگ ها برای راه پله در نظر گرفته می شوند.

ویژگی های سنگ ساختمانی مناسب راه پله

سنگ ساختمانی مناسب راه پله باید کاملاً سالم بوده و بدون ترک خوردگی، شیار، لکه و شکستگی باشد زیرا در صورت وجود ترک ممکن است آب به داخل آن نفوذ کند و در درجه حرارت های پایین یخ زده و سنگ متلاشی شود. سطح سنگ نیز باید صاف و صیقلی بوده و دارای برآمدگی و یا فرو رفتگی نباشد.

سنگ ساختمانی تراورتن ، سنگ گرانیت ، مرمر، سنگ چینی  و لایم استون از جمله انواع سنگ ساختمانی هستند که از مقاومت لازم برای ساخت پله برخوردار هستند و با خیالی آسوده می توان از آنها استفاده نمود. گرما، سرما و تغییرات آب و هوایی نمی توانند به این سنگ آسیب برسانند و در برابر تردد زیاد دچار فرسایش و سائیدگی نخواهد شد.

مهمترین قابلیتی که یک سنگ باید داشته باشد مقاومت بسیار بالا در برابر جذب آب و لکه است.ممکن است گاهی اوقات مشاهده کرده باشید که برخی لکه ها بر روی سنگ ساختمانی ماندگار هستند و نمی توان آنها را پاک کرد. پله ای که مدام در معرض رفت و آمد قرار می گیرد باید از سنگ مرغوب انتخاب شود زیرا در غیر این صورت باید آن را تعویض و یا ترمیم نمود زیرا در کوتاه ترین زمان ممکن اثرات نامطلوب در اثر تردد بر روی آن پدیدار می شود.

سنگ گرانیت بهترین گزینه برای راه پله

سنگ‌های ساختمانی بر اساس کاربردی که دارند دارای مصارف مخصوص هستند. بهتر است سنگ‌ها را بر اساس کاربردشان مصرف کنید تا به مشکلی بر نخورید. هر سنگی در شرایط آب و هوایی متفاوتی قابلیت ماندگاری مخصوصی دارد. مقاومت سنگ‌ها بسیار متفاوت بوده و بهترین نوع سنگ ، سنگی است که در مقابل آب، آلودگی و ضربه مقاوم و سرسخت باشد و دچار ساییدگی سنگ نشود.

از انواع سنگ راه پله می‌توان به سنگ گرانیت ، دیوریت، سنگ مرمریت و مرمر اشاره کرد.مرغوب‌ترین سنگ برای طراحی راه پله  گرانیت است. سنگ گرانیت از بالاترین درجه مقاومت سنگ برخوردار است. البته اگر به دنبال یک نمای ارزان قیمت می‌گردید انتخاب  گرانیت گزینه خوبی نیست. اگر از لحاظ مالی مشکلی برای ساخت ندارید توصیه ما به شما استفاده از  گرانیت است.

مشخصات سنگ گرانیت راه پله

1. از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.
2. جلا و درخشندگی بسیار عالی و چشمگیری دارند.
3. به دلیل نداشتن آهک، مقاوم و برای طراحی راه پله مناسب است. هر سنگی که دارای آهک باشد مقاومت پایینی دارد.
4. دارای مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی است. سنگ‌ها جهت تمیز بودن باید با مواد شست و شو داده شوند. برخی سنگ‌ها قابلیت تحمل این مواد شیمیایی را ندارند و دچار ساییدگی سنگ می‌شوند. اما  گرانیت به شدت در مقابل این تغییرات مقاومت نشان می‌دهد.
5. در برابر نفوذ آب نیز بسیار مقاوم است و به هیچ عنوان مشکلی برایش در برابر آب به وجود نمی‌آید، مشکل ساییدگی سنگ را ندارد و بنابراین برای طراحی راه پله مناسب است.


نکته آخر درباره سنگ گرانیت راه پله

محیط‌های صنعتی باید برای سنگ راه پله خود حتماً از سنگ گرانیت استفاده کنند زیرا در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.گرانیت شامل رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، صورتی، خاکستری روشن، قهوه‌ای تیره، سبز تیره و مواد معدنی سیاه رنگ است.از سنگ گرانیت علاوه بر طراحی راه پله می‌توانید در آشپزخانه، کف پوش، سنگ فرش و روکش دیوارهایتان استفاده کنید.

سنگ‌های گرانیتی معمولاً جزو سر سخت‌ترین سنگ‌های ساختمانی هستند و مشکل ساییدگی سنگ را ندارند.از سنگ گرانیت در طراحی راه پله ، نمای ساختمان، راه‌سازی، پیاده رو سازی و کف سازی استفاده می‌شود.هزینه خرید سنگ گرانیت به دلیل استخراج، برش و صیقل بسیار زیاد است. گرانیت دارای سه ماده‌ معدنی مهم از جمله کوارتز، فلدسپات قلیایی و پلژیوکلاز فلدسپات است.

 رنگ بندی سنگ گرانیت

گرانیت به عنوان یک سنگ آذرین طبیعی در ساختمان سازی خصوصا صفحه روی کابینت و جزیره بسیار متداول است. اگر شما هم عاشق طرح های طبیعی که بدون دخالت دست بشر در سنگ های گرانیت و در اعماق زمین شکل می گیرد هستید، مشاهده این سمپل ها را از دست ندهید.

سنگ گرانیت علاوه بر طرح های طبیعی و زیبا، بسیار مستحکم بوده و سال ها می تواند مهمان آشپزخانه شما باشد. سطح صفحه کابینت گرانیت به سختی ضربه می بیند یا خط و خراش برمی دارد. یکی از مزایای مهم سنگ گرانیتی صفحه کابینت مقاومت بالای آن در برابر حرارت است.

گرانیت وزن بسیار سنگینی دارد و همین امر موجب می شود نصب آن سخت تر از متریال های دیگر صفحه کابینت مثل کورین یا کوارتز باشد به خاطر همین بعضی از افراد این موضوع را به عنوان ایراد سنگ گرانیت در نظر می گیرند.قیمت صفحه کابینت گرانیت نیز بالاتر از انواع سنگ مصنوعی مثل کورین یا کوارتز، یا سرامیک می باشد.

با این وجود گرانیت دارای ارزش افزوده است. یعنی پس از خرید ارزش خود را از دست نمی دهد بلکه خرید آن یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و حتی پس از سال ها وجود گرانیت در آشپزخانه شما، باعث بالا رفتن ارزش و قیمت منزل شما خواهد شد.

  • گرانیت سفید

گرانیت سفید گرانیتی است که در درجه اول از مواد معدنی کوارتز (شیری سفید) و فلدسپات (سفید مات) تشکیل شده است.لکه های کوچک سیاه موجود در تصویر زیر احتمالاً دانه های کوچک آمفیبول است. این ممکن است به دلیل عدم وجوداجزای شیمیایی مورد نیاز برای تشکیل آمفیبول باشد.

سنگ گرانیت

  • گرانیت سیاه

رنگ  سیاه’ معمولاً در سنگهای تجاری دیده می شود ، اما اصلاً گرانیتی نیست. همانطور که گفته شد ،گرانیت باید حداقل 20٪ کوارتز باشد ، به این معنی که تمام سنگهای سیاه گرانیتی نیستند. معمولاً رنگ سیاه درحقیقت گابرو است ،گابرو یک سنگ آذرین درونی شبیه به بازالت است.گابرو در درجه اول از مواد معدنی پیروکسن ، پلاژیوکلاز و مقادیر اندک الیوین (سبز تیره) و آمفیبول تشکیل شده است.

سنگ گرانیت

  • گرانیت صورتی

گرانیت به رنگ صورتی در نتیجه فراوانی فلدسپات پتاسیم درون گرانیت است. مشخصات کوچکی از کوارتز نیمه شفاف شیری ، آمفیبول قهوه ای / سیاه تیره و فلدسپات مات سفید را می بینید. با این حال ،در گرانیتی مانند ماده فوق معدنی اصلی فلدسپات پتاسیم است.

سنگ گرانیت

  • گرانیت سیاه سفید

آنچه در گرانیت زیر به نظر می رسد دارای قطعات کوارتز ، فلدسپار و آمفیبول برابر است و یک گرانیت سیاه وسفید برجسته می سازد. این یکی از رایج ترین انواع گرانیت است و معمولاً در کانترهای گرانیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • گرانیت قرمز

گرانیت قرمز نوعی گرانیت فراوان از پتاسیم فلدسپار صورتی است ، که در آن k-feldspar رنگی قرمزتراز رنگ صورتی ایجاد می کند. همچنین ، شما می توانید از اکسید آهن موجود در دانه های هماتیت و یا قرارگرفتن در فلدسپات ، رنگ آمیزی قرمز دریافت کنید ، در واقع همان فرایندی است که باعث می شودفلز زنگ زده یاقوت قرمز رنگ قرمز شود.

  • گرانیت آبی

شما می توانید آگهی های تبلیغاتی برای این سنگ آبی پیدا کنید ، اما این تقریباً گرانیتی نیست.یکی از پتانسیل ها این است که این سنگ در واقع Larvikite است ، گونه ای آذرین از مونزونیت وبعضا با وجود گرانیت بودن به آن ‘گرانیت آبی’ گفته می شود. جایگزین رایج دیگر آنورتوزیت است ،صخره ای که دارای لابرادوریت آبی فراوان است و بعضا گرانیت آبی نیز به فروش می رسد.

  • گرانیت سبز

هنگامی که به عنوان گرانیت سبز تبلیغ می شود ، اغلب اوقات سنگ در واقع نوع سبز مرمر است که به دلیل ترکیب مارپیچ ، رنگ سبز آن را بدست می آورد. این همچنین می تواند یک تنوع سبز صابونی باشد که به عنوان گرانیت نامیده می شود. این سنگ ها از نظر کانی  با رنگ سبز فراوان نیستند ،اما انواع سنگ های مختلفی وجود دارد که حاوی مواد معدنی سبز به وفور هستند. یکی از راههای بسیار غیرمعمول برای بدست آوردن رنگ سبز ، گنجاندن آمازونیت ، انواع سبز فلدسپات است.

استفاده از سنگ گرانیت در آشپزخانه

کانتر یا اوپن، یکی از مهم ترین بخش های هر آشپزخانه ای است. روی این سطح است که شما غذا درست می کنید، درکنار خانواده غذا می خورید و شاید حتی پشت آن بشینید و قبض ها را پرداخت کنید و یا به کودکان خود در انجام تکالیفشان کمک کنید. در میان تمام گزینه های جنس های کانتر، سنگ به دلیل استاندارد بالایی که از نظر تداوم و ویژگی هایش دارد از همه بهتر است.
صفحه سنگی کانتر آشپزخانه می تواند به اندازه طول عمر خانه شما و یا شاید بیشتر، بدون تاثیر گرفتن از آب یا ماهیتابه گرم، دوام آورد. فقط برای از بین بردن لکه های آب یا غذا که ممکن است روی سنگ کانتر آشپزخانه ایجاد شود؛ به کمی مراقبت نیاز دارد. اما اگر بدترین اتفاق هم بیفتد، یک سنگ لب پر شده و یا لکه به جا مانده از غذا را به راحتی می توان به حالت اول بازگرداند.
برای زیبایی و طول عمر کانترآشپزخانه از این نکات پیروی کنید.

  • کاشی کاری : اتصالات را با سیلیکون درزگیری کنید.
  • ضخامت : از قطعه سنگی با اندازه استاندارد و مناسب کابینت آشپزخانه خود استفاده کنید.
  • کابینتها: رویه سنگی مستقیما با قسمت های زیرین یا تخته سه لا هم خوانی داشته باشد.
  • لبه های گرد : لبه های گرد به سادگی و ارزان قیمتی لبه های مربعی نیستند.
  • لبه ها : مساوی یا کمی جلوتر از کشوهای دراور نصب شود.

مزایا و محدودیتهای استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه

مزایا:

طرح، رنگ و رگه های هر سنگ با یکدیگر متفاوت است بنابراین از طرح مورد نظر شما بی نظیر و تکرار نشدنی خواهد بود.
بر خلاف لمینت، چوب، سطوح جامد یا سنگ های مهندسی شده، سنگهای طبیعی تحت تاثیر گرما قرار نمی گیرند.
قطعه های سنگی، سطح صاف بدون خط های دوغاب خصوصا در مورد رویه سرامیک ها ایجاد می کنند.


سنگ نگهداری ویژه ای نمی خواهد، کافی است نشت ها را در صورت وجود پاک کرده و در صورت لزوم از درزگیر استفاده کنید.ترک، پوسته پوسته شدن و خراش را می توان توسط سنگ کار در همان مکان تعمیر کرد. با استفاده از ساب و صیقل می توانید بیشتر لکه ها را خودتان از بین ببرید.سنگ در برابر مایعات، خصوصا آب از مقاوت بالایی بر خوردار است.

محدودیتها:

  • قیمت بالای سنگ های چهارگوش، جابه جایی و کار گذاشتن سنگ آن را به یکی از گران ترین انتخاب های مربوط به کانتر تبدیل کرده است.
  • سنگ اگر از آن مراقبت نشود، می شکند. زاویه کابینت ها باید صاف و میزان باشد و یا با یک لایه تخته سه لا یا درزگیر پوشیده شود.
  • به جز سنگ های صابونی، که می توانید با ابزار مربوط به کارهای چوبی آن را ببرید، باید یک فرد حرفه ای سینک و شیرآلات را نصب کند و به لبه ها شکل دهد.
  • بعضی از سنگ ها مستعد لک شدن هستند؛ تراورتن، سنگ آهک و مرمر اگر هر چند وقت یک بار چسب کاری نشوند، به سادگی صدمه می بینند.
  • مرکبات، سرکه و پاک کننده های حاوی سفید کننده و آمونیاک، روی مرمر، سنگ آهک و تراورتن ها رد به جا می گذارند ، حتی اگر چسب کاری شوند. یک سنگ کار می تواند سطح آن را در منزلتان دوباره پولیش کاری کند.

روش شناخت مقاومت انواع سنگ دربرابر لکه

حتی تیره ترین گرانیت ها نیز در برابر لکه ها ایمن نیستند. مقاومت یک سنگ به ترکیب شیمیایی و شکاف های میکروسکوپی آن بستگی دارد که میلیون ها سال پیش تشکیل شده است. اما برای تعیین اینکه آیا صفحه کابینت شما در مقابل کمی آبمیوه ریخته شده مقاومت می کند یا نه، لازم نیست یک زمین شناس باشید. فقط این تست ساده را انجام دهید.

یک قطعه سنگ را برای نمونه بگیرید ( اگر از همان قطعه سنگ نباشد مهم نیست، فقط از همان منبع آورده شده باشد.)چند قطره سس کچاپ، روغن زیتون، آبمیوه و آب لیمو را روی آن بریزید و بگذارید در طول شب بماند.صبح روی سنگ را تمیز کنید تا ببینید که چقدردرمقابل هر لکه مقاومت کرده است.

مقاوم ترین سنگها دربربر لکه به شرح زیررتبه بندی شده اند :

  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ کوارتز
  • سنگ آهک
  • سنگ تراورتن

مقاومت در برابر خش:

  • سنگ گرانیت
  • سنگ کوارتزیت
  • سنگ مرمر
  • سنگ آهک
  • سنگ تراورتن

نکته: نوع مقاومت هر سنگ با توجه به منبع و رنگ آن تغییر می کند.

نکات مهم در خرید سنگ گرانیت

اگر قصد خرید سنگ گرانیت را دارید در ابتدای تحقیقات خود ، اول باید با ویژگیها و کاربردهای متفاوت این سنگ اشنا شوید. در واقع این سنگ مناسب نمای بیرونی ساختمان ، نمای داخلی ،سنگفرش و استفاده بعنوان کانتر میباشد. حال به تفضیل به این موارد میپردازیم با ما همراه باشید .

  • سنگ نمای بیرونی: برای این کاربرد سنگ گرانیتی که می خرید باید مقاومت بالایی در مقابل سرما، گرما، ناملایمات جو و نور آفتاب داشته باشد.
  • سنگ نمای داخلی: برای این مورد می توان از همه سنگ های ساختمانی استفاده کرد. به خاطر این که سنگ نمای داخلی خیلی در معرض سرما و گرما و موارد مربوط به محیط بیرون قرار نمی گیرد.
  • سنگ فرش داخلی: برای این کاربرد خرید سنگ گرانیت به نوع کاربرد مانند ساختمانی، تجاری، مسکونی، اداری، آموزش و بهداشت بستگی دارد. سنگ کفپوش داخلی باید در مقابل فشار و سایش مقاومت بالایی داشته باشد. در ضمن باید میزان جذب آب آن خیلی پایین باشد یا آب را جذب نکند.
  • سنگ فرش بیرونی: باید مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما داشته باشد و در
  • مقابل فشار نیز مقامت بالایی داشته باشد
  • سنگ پیشخوان آشپزخانه و کانتر: باید میزان جذب آب پایین داشه و در مقابل فشار مقاوم باشد.


برای خرید سنگ گرانیت باید همه سنگ های ساختمانی را به خوبی بشناسید و بدانید کاربرد آن ها چه تفاوتی با هم دارد. به کاربرد تمامی سنگ های ساختمانی اشاره می کنیم.

  • سنگ گرانیت: برای نمای خارجی و داخلی ساختمان، سنگفرش های مجتمع های تجاری – آموزشی و همچنن در سنگ فرش محوطه و پیاده روهای خیابان مناسب است. دانستن کاربرد این سنگ به خرید سنگهای گرانیت کمک می کند.
  • سنگ تراورتن: برای
  • که معمولاً سابیده می شوند مناسب است. همچنین به صورت چرمی در طرح های موج دار و بدن موج مورد استفاده واقع می شود. از کاربردهای دیگر سنگ تراورتن، سنگ فرش محوطه، مصنوعات سنگی و ساختن مجسمه نیز استفاده می شود.
  • سنگ مرمریت: برای سنگ فرش های داخلی مثل هال و پذیرایی مناسب است. این سنگ ها بیشتر به صورت تایل و اسلب در سنگ فرش و به شکل طولی در دیوارهای داخلی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سنگ مرمر: سنگ مرمر یک سنگ شیک و گران قیمت است. بیشتر به خاطر رد کردن نور در مکان های لاکچری و لوکس مورد استفاده واقع می شود.
  • کریستال: سنگ کریستال یا سنگ چینی برای نمای بیرون و داخل هر ساختمانی، سنگ فرش داخلی و خارجی نیز به کار می رود.

خرید سنگ گرانیت

برای خرید سنگ های گرانیت باید بدانید کدام شاخص ها را مقایسه کنید:

خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ گرانیت را با بقیه سنگ ها مقایسه کنید. هر سنگی آنالیز و ترکیب متفاوتی دارد. با آنالیز آن ها می توان خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها را بررسی کرد.رنگ و طرح سنگها را مقایسه کنید. باید بدانید هر سنگی چه رنگ ها و طرح هایی دارید. دراین صورت راهنمایی برای خرید سنگ گرانیت پیدا کرده اید.

تولید مستمر سنگ و میزان تولید و فراوانی آن ها بررسی کنید. بدیهی است سنگی که بیشتر تولید می شود تقاضای بیشتری دارد.کیفیت سنگها را بررسی کنید. کیفیت سنگ ها با هم فرق می کند. دقت برش، گونیا بودن یا نبودن، نوع مواد اولیه و قطر سنگ و ... از مشخصات کیفی سنگ هاست.مقدار مورد نیاز سنگ گرانیت خود را مشخص کنید. برای خرید سنگ گرانیت باید بدانید چه مقداری نیاز دارید.

برای خرید سنگ گرانیت چه مقدار می توانید هزینه کنید؟

قیمت سنگ ها به نوع سنگ، ابعاد سنگ، متراژ سنگ، درجه سنگ و نحوه پرداخت بستگی دارد. در این مرحله باید بدانید برای خرید سنگ گرانیت چه مقدار می توانید هزینه کنید. آیا برای مقداری که نیاز دارید کفایت می کند یا نه باید پول بیشتری خرج کنید. پارامترهایی که قیمت سنگ را مشخص می کنند:

  • نوع سنگ: شباهت رنگ و طرح ملاک مناسبی برای قیمت گذاری نیست. بلکه به قانون عرضه و تقاضا بستگی دارد. هر نوع سنگی میزان عرضه و تقاضای مخصوص به خود را دارد.
  • درجه سنگ: بعد از این که سنگ ها فرآوری می شوند درجه بندی می شوند. این کار طبق استاندارد خاصی صورت نمی گیرد و هر تولید کننده ای درجه بندی خاص خود را دارد.
  • ابعاد سنگ: برای خرید سنگ گرانیت باید بدانید این سنگ در چه ضخامت ها و طول و عرضی تولید می شود.
    قیمت سنگ گرانیت را با دیگر سنگ ها مقایسه کنید:

نکته مهم این است که باید قیمت سنگ ها علی الخصوص قیمت سنگ گرانیت را بدانید که می توانید با یک جست و جوی ساده آن ها را پیدا کنید. قیمت سنگ گرانیت به پارامترهای متنوعی بستگی دارد که به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  •  ابعاد سنگ گرانیت
  • ضخامتی که شما نیاز دارید و ضخامت های مختلف سنگهای گرانیت
  • معان سنگ های گرانیت که پارامتر بسیار مهمی است. بسته به این که این سنگ در چه شهر، در چه منطقه ای از کشور استخراج و تولید می شود، قیمت سنگ های گرانیت تفاوت دارد.
مهم ترین عامل تعیین کننده رنگ سنگ گرانیت

گرانیت ها یک سنگ کنگلومریت یا کلوخه ای تشکیل یافته از کانی ها و سنگ ها هستند. اصلی ترین مواد تشکیل یافته در چنین سنگ هایی پتاسیم فلدسپار(10 تا 65 واحد)، کوارتز (20 الی 60درصد) ، میکا( 5 تا 15 واحد) ، آمفیبول و مقداری کانی است.

اما رنگ های مختلف گرانیت های ایرانی به علت وجود کانی ها در ساختارشان است. هم چنین جالب است که بدانید که میزان تقریبی کانی های رنگی در یک سنگ گرانیت بستگی زیادی به منبع اصلی سنگ مذاب سرد شده دارد که سنگ را تشکیل داده است.

ترکیب کانی ها علت اصلی ایجاد طیف رنگی گرانیت ها

وجود هر یک از کانی های زیر موجب ایجاد رنگی جدید در گرانیت ها می شود که عبارت اند از؛

  • سفید شیری: کوارتز
  • سفید: فلدسپاد
  • صورتی سالمونی: پتاسیم فلدسپاد
  • سیاه یا قهوه ای تیره: بیوتیت
  • طلایی متالیک یا زرد: موسکویت
  • سبز تیره یا سیاه: آمفیبول

چه چیزی رنگ گرانیت را تعیین می کند؟

این سنگ ترکیبی از مواد معدنی و سنگ ها است ، در درجه اول کوارتز ،فلدسپات پتاسیم ، میکا ، آمفیبول و ردیابی سایر مواد معدنی. این سنگ به طور معمول حاوی کوارتز 20_60 ،فلدسپات 10_65، و 5_15 mic میکا (بیوتیت یا موسکویت) است. مواد معدنی تشکیل دهنده گرانیت به آن رنگ های بی نظیری را می دهند.

نسبت نسبی مواد معدنی با رنگ های مختلف در این سنگ تا حد زیادی به دلیل منبع اصلی سنگ مذاب است که برای تشکیل گرانیت خنک می شوند. اگر سنگ مذاب در فلدسپات پتاسیم فراوان باشد ، گرانیت احتمالاً رنگ صورتی ماهی را در خود جای می دهد.

اگر سنگ مذاب در کوارتز و مواد معدنی تشکیل دهنده آمفیبول فراوان باشد ، به احتمال زیاد یک لکه ای سیاه و سفید که معمولاً در کانترها دیده می شود . کوارتز – رنگ سفید شیری فلدسپات و رنگی غیر پتاسیم فلدسپات – رنگ صورتی ماهی قزل آلا –رنگ مشکی یا قهوه ای تیره – معمول طلای فلزی یا رنگ زرد – رنگ سیاه یا تیره رنگ ترکیبی از مواد معدنی فوق بیشتر رنگ هایی را که معمولاً در یک گرانیت مشاهده می کنیم تشکیل می دهد.

محبوب ترین رنگ های گرانیت ایرانی

در ادامه به برخی از رایج ترین و دوست داشتنی ترین رنگ های سنگ گرانیت ایرانی همراه با علت رنگی بودنشان اشاره کردیم که عبارت اند از؛

سنگ گرانیت سبز ایرانی

زمانی که نام گرانیت سبز بر زبان می آید، در واقع به مجموعه ای از ماربل با دانه های رنگی سبز اشاره می شود به دلیل وجود سرپانتین این رنگ را دارا هستند. علاوه بر این چنین چیزی می تواند گروه متنوعی از سوپ استون باشد که به اشتباه گرانیت نامیده شده اند. بهتر است بدانید که گرانیت سبز به ندرت یافت می شود ولی تعداد سنگ ها با کانی های سبز رنگ به وفور پیدا می شود. اما یکی از دلایل غیر معمول رنگ سبز وجود آمازونیت مجموعه ای از فلدسپاد سبز است.

سنگ گرانیت های سفید ایرانی

رنگ سفید گرانیت به علت وجود کوارتز (سفید شیری) و فلدسپار( سفید مات) است. هم چنین لکه های سیاه رنگ کوچک نیز ناشی از وجود دانه های آمفیبول است. جالب است بدانید که اگر سنگی به طور 100 درصدی سفید باشد، گرانیت نیست و احتمال دارد یک سنگ ساختگی باشد.

سنگ گرانیت سیاه رنگ

سنگ های کاملا به رنگ سیاه به هیچ وجه نمی توانند گرانیت باشند چرا که سنگ گرانیت حداقل 20 واحد دارای کوارتز است.

سنگ گرانیت ایرانی صورتی رنگ

اگر به گرانیت های صورتی رنگی برخوردید باید بدانید که علت رنگ آن به وجود زیاد فلدسپار پتاسیم در آن بر می گردد. علاوه بر این در این طیف رنگی گرانیت ها می توان دانه های کوارتز نیمه شفاف شیری، آمفیبول قهوه ای تیره و یا سیاه و فلدسپار مات را نیز مشاهده کرد.

سنگ گرانیت سیاه و سفید

در چنین سنگ هایی به نظر می رسد که مقادیر کوارتز، فلدسپار و آمفیبول به یک اندازه است و همین امر موجب ایجاد یک گرانیت سفید و سیاه خال خالی شده است. گرانیت های سیاه و سفید از معمول ترین گرانیت های مورد استفاده در مصارف گوناگون به شمار می رود.

رنگ قرمز سنگ گرانیت

قرمز از خاص ترین رنگ های گرانیت به شمار می رود که دلیل آن هم به وجود مقدار زیادی فلدسپار پتاسیم صورتی رنگ باز می گردد که فلدسپارk_ آن قرمزی زیادی دارد. علاوه بر این در برخی موارد نیز قرمزی سنگ گرانیت می تواند ناشی از وجود اکسید آهن در دانه های سنگ آهن یا وجود فلدسپار در آن باشد و در واقع این همان فرایندی است که در فلز زنگ زده هم رخ می دهد.

سنگ گرانیت آبی رنگ

یکی از محبوب ترین گرانیت آبی رنگ است . اما بهتر است بدانید که کانترتاپ از جنس گرانیت آبی به احتمال فراوان گرانیت نیست و ممکن است یک لارویکیت ( سنگ آذرین از مونزونیت) باشد. اما باز هم در بازار به گرانیت آبی رنگ معروف است.

اما مهم ترین طیف رنگی گرانیت های ایرانی

می توان گرانیت های ایرانی را در دسته زیر نام برد و با تصویری از آن ها رنگ هایشان را به شما شناساند که عبارت اند از؛

سنگ گرانیت مروارید مشهد

این سنگ جزو ارزان ترین سنگ های گرانیت به حساب می آید که با .توجه به خصوصیات خود می تواند در کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در مقاله ای جدا به تمام ویژگی های مروارید مشهد پرداخته ایم.

سنگ گرانیت نهبندان

این نوع گرانیت ایرانی با دارا بودن سه سورت اصلی توسی ،کرم و پرتقالی از جالب توجه ترین گرانیت های ایرانی به شمار می رود. هم چنین گرانیت نهبندان دارای مقاومت بالایی نسبت به سایر انواع است.

سنگ گرانیت نطنز

گرانیت نطنز نیز با دارا بودن دو سورت اصلی مشکی و توسی قابل تهیه و دسترسی است و جزو گرانیت های صادراتی به حساب می آید.

سنگ گرانیت جنگلی بیرجند

این نوع از گرانیت های خاصی به شمار می رود که در مقایسه با نوع خارجی اش قیمت مناسبی هم دارا است.

سنگ گرانیت یزد

این گرانیت قرمز رنگ است و در بالا به دلیل قرمز بودن این نوع گرانیت ها اشاره کردیم.

گرانیت الموت

اگر سلیقه خاصی دارید ، بی شک انتخاب چنین گرانیتی می تواند برایتان مناسب باشد.

سنگ گرانیت خرم دره

این سنگ ساختمانی هم رنگی مابین توسی و سبز و طرحی یکنواخت دارد و جزو سنگ های ارزان محسوب می شود.

سنگ گرانیت سیمین

این نوع نیز به رنگ مشکی است و از سایر گرانیت های ایرانی گران تر است.

فرآوری سنگ گرانیت

کوپ سنگ گرانیت نیز مانند دیگر سنگ های ساختمانی پس از استخراج از معادن به کارخانه های فرآوری کننده انتقال می یابد. سپس در آنجا براساس نیاز مشتری به ابعاد مختلفی برش داده می شود. ابعاد سنگ گرانیت معمولا به صورت تایل و طولی است. البته در برخی از سنگ های گرانیت مانند گرانیت سبز جنگلی اسلب آن نیز متقاضی دارد. علاوه بر این پرداخت های مختلفی روی سطح این سنگ قابل اجراست که از جمله آنها عبارتند از: صیقلی، مات، فلیم و تیشه ای

انواع روش های فرآوری سنگ

کات نامنظم سندبلاست

در معماری، سنگها در فضاهای مختلف، بسته به نوع فضایی که در آن استفاده میشود کاربردهای مختلفی دارد. جهت استفاده از سنگها در فضاهای مختلف لازم است بر روی سطح آن، پرداختهایی متناسب با فضایی که قرار است از سنگ استفاده شود انجام گیرد.

فینیشینگ یا پرداخت، بخشی از فرآیند تولید سنگ است که به سطح سنگ شکل های گوناگون می دهد تا آن را برای کاربردهای مورد نظر آماده کند.هدف فینیشینگ می تواند علاوه بر رسیدن به زیبایی و جلوه های خاص ظاهری، تغییر فیزیکی سطح سنگ برای استفاده از آن در شرایط و کاربردهای مختلف باشد.فینیشینگ با توجه به موارد استفاده سنگ به روش های گوناگونی انجام می شود.

در این بخش با تعدادی از انواع روش های فینیشینگ یا فرآوری سنگ گرانیت مشکی انجام می شود آشنا خواهید شد:

سابیده

قدیمی ترین و متداولترین پرداخت سطحی بر روی سنگ گرانیت مشکی، پرداخت سابیده ( polished ) بوده است . این پرداخت از سایش مرحله به مرحله‌ی سطح سنگ با ساینده‌های مخصوص و تا رسیدن به سطح کاملا صیقلی و براق بدست می‌آید .بالاترین مقدار صافی سطح، بیشترین درخشش، نمای آینه ای و بازتاب نور به این سطح جلای ویژه ای داده که استفاده از این سنگ را برای سطح کانترها و نمای بیرونی ساختمان ها بسیار دلپذیر میکند.

صیقل دادن سطوح سنگ ها باعث غنی تر شدن و اشباع رنگ ها شده و نمای تیره تری بدست میدهد .بیشترین استفاده از این پرداخت در پله ها، کف و نمای ساختمان ها و آب نما هاست و برای استفاده در محل هایی که امکان خیس شدن و لغزندگی وجود دارد باید پرهیز شود.

سابیده رنگی

در صورت تمایل طراحان به استفاده از سطوح تیره‌تر در سنگ گرانیت مشکی سابیده‌ سوران، استفاده از رنگ مشکی اپوکسی ویژه و انجام تثبیت حرارتی در کوره در چندین مرحله منجر به نفوذ عمق به سطح سنگ شده که ظاهری تیره‌تر به سنگ داده و آن را برای استفاده در محل‌هایی که به افزایش تضاد نیاز است مناسب می‌سازد. این سطوح در کنار مصالح روشن، یا ترکیب با رنگ‌های درخشان ترکیب بدیع و پدید می‌آورد.این پرداخت در نما، پله‌های داخلی، کف و سطوح جانبی فروشگاه‌ها بسیا‌ر پرکاربرد است.

فلیم

در پرداخت فلیم، در صدی از کانی های سطح سنگ، با حرارت حاصل از شعله متمرکز آتش، متلاشی می شوند، این فرآیند باعث بوجود آمدن زبری بر روی سطح سنگ می شود که اصطلاحا به آن پرداخت فلیم گفته می شود که علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح ناصافی که دارد، کاربردهای مختلفی دارد.از ویژگی های سنگ سوران، میزان بالای فلیم پذیری آن نسبت به سنگ های دیگر است.

فلیم چرمی

پرداخت چرمی یا فلیم چرمی از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به فلیم است، با این تفاوت که سطح سنگ، زبری فلیم را ندارد. از این پرداخت بیشتر جهت کاربرد سنگ در دیوارها استفاده می شود.

هوند

هوند نوعی پرداخت است که سطح سنگ صیقلی شده، اما با روش خاصی که فرآوری می شود، سطح سنگ مات شده و زیبایی خاصی به آن میدهد.پرداخت هوند سطح سنگ را صاف و نرم می کند، بدون آن که علامت قابل مشاهده ای روی آن باقی بگذراد. این نوع فینیشینگ بیشتر برای استفاده در موارد تزینی استفاده می شود.

بوش همر

در پرداخت بوش همر در اثر فرآیند فیزیکی که بر روی سنگ اتفاق می افتد، سطح سنگ حالتی نرم و برجسته به خود میگیرد. در این پرداخت، رنگ سنگ روشن تر شده و دانه بندی آن زیباتر به نظر می رسد.

کات

پرداخت کات فرآیندی است که در آن پلاک سنگ از زوایای گوناگون و دلخواه توسط دستگاههای ابزاری، برشهای موازی و کم عمق می خورد. از این پرداخت می توان در فضاهای تزیینی و دکوراتیو به کار برده شود.

کات بروکن

طریقه پرداخت کات بروکن شبیه پرداخت کات است اما در ادامه طی فرآیندی برآمدگی های کات خورده، شکسته می شوند که نمای متفاوت و زیبایی به سنگ می دهد.

کات همر

در پرداخت کات همر روی سطح سنگ توسط دستگاه های مخصوص، برش هایی با عمق حدود یک سوم قطر سنگ، با فواصل مشخص داخل آن ایجاد می شود سپس در فواصل سطح سنگی که قبلا کات شده و خطوط برش روی آن ایجاد شده فرآیند کهنه کاری انجام می شود.

اسکرچ

در پرداخت اسکرچ گرانیت مشکی، سطح سنگ بافتی خطی، نرم و منظم پیدا می کند. از این پرداخت تزیینی می توان در نماهای خارجی ونیز دیواره های داخلی ساختمان ها استفاده کرد که زیبایی خاصی به محیط می دهد.

سندبلاست

یکی از فینیشینگ هایی که در آن، سنگ خروجی، ظاهر بسیار زیبایی دارد سندبلاست است. در این پرداخت، سطح سنگ توسط دستگاه سندبلاست تغییر کرده و بافتی شبیه پرداخت فلیم به خود میگیرد.از این پرداخت بیشتر در پلاک های سایز بزرگ و اسلب ها استفاده می شود.

قیمت سنگ گرانیت

قیمت گرانیت به عوامل متعدد و مختلفی وابسته است. از جمله‌ی این موارد می‌توان به کیفیت ساب و فرآوری سنگ مورد نظر اشاره کرد. از موارد تاثیرگذار دیگر، می‌توان به نوع طرح و رنگ زمینه سنگ اشاره کرد؛ بر این اساس نیز می‌توان قیمت‌های مختلفی برای آن تعیین می‌شود.

یکی دیگر از پارامترهای تعیین قیمت،ضخامت و ابعاد سنگ است. یکنواختی سطوح، عدم وجود ترک و … نیز در بالا رفتن قیمت انواع سنگ گرانیت نقش دارند.با توجه به سنگین بودن هزینه ی استخراج و فرآوری سنگ های گرانیت، قیمت سنگ های گرانیت بسیار بالاتر از انواع مختلف سنگ های مرمریت و تراورتن می باشد .

سنگ های گرانیتی که دارای کیفیت بسیار بالاتری هستند و از لحاظ درجه بندی در سطح بالاتری قرار گرفته اند و همچنین قیمت بالاتری هم دارند. سنگ های تیره گرانیت قیمت بیشتری نسبت به سنگ های گرانیت سفید دارند.

کیفیت و دوام سنگ گرانیت

همان طور که می دانید گرانیت از دسته سنگ های آذرین درونی است که با سرد شدن تدریجی مواد مذاب تشکیل می شود. هرچه دانه های سنگ گرانیت یکنواخت تر و ریزتر باشد، سنگ باکیفیت تر است. گرانیت های دانه درشت از دوام کمتری برخوردارند.

این سنگ بسیار سخت، بادوام و جلاپذیر است. سختی و یکنواختی سنگ گرانیت از سنگ های آهکی بیشتر است. با این حال جلاپذیری سنگ گرانیت تا مرحله آینه ای شدن سبب شده تا از این سنگ به عنوان سنگ های تزئینی در کاربردهای مختلف استفاده شود.

گرانیت از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و از جمله مقاوم ترین سنگ ها پس از الماس، سنگ های قیمتی و یاقوت کبود است. مقاومت این سنگ نسبت به سنگ مرمر و تراورتن بیشتر است. علت عمده سختی و مقاومت بالای آن، وجود دانه های فراوان کوارتز در محتوای خود می باشد.

مقاومت بعضی از گرانیت ها به قدری است که می تواند به چاقو آسیب برساند. بنابراین با مراقبت صحیح و اصولی از این سنگ سال های سال می تواندی از این سنگ استفاده کنید. در مقالات بعدی با شرایط و نحوه مراقبت از سنگ گرانیت آشنا خواهیم شد.بناهای ساخته شده از این سنگ با گذر زمان ارزش خود را از دست نداده بلکه اعتبار آن افزایش می یابد.

سنگ گرانیت تجزیه پذیر است بنابراین پس از استفاده به مدت طولانی می توان آن را بازیافت نمود.مقاومت سنگ گرانیت در برابر عوامل محیطی مثل باران اسیدی، یخ زدگی و هوازدگی نیز بالاست. در نتیجه برای فضای داخلی و خارجی ساختمان انتخاب مناسبی است.

بناهای یادبود، پله ها، ستون ها، کف سازی و جدول سازی از جمله کاربردهای سنگ گرانیت می باشد. گرانیت به راحتی خش برنمی دارد و در برابر لکه دار شدن نیز مقاوم است. به همین دلیل در ساختمان های تجاری و صنعتی بسیار مناسب است.سنگ گرانیت جزو سنگین ترین سنگ های ساختمانی است.

لذا استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان به دلیل سقوط سنگ توصیه نمی شود. گرانیت در مقابل خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد و همین ویژگی سبب شده تا از این سنگ در آزمایشگاه ها نیز استفاده شود.میزان تخلخل این سنگ پایین است (ضریب جذب آب بین 0.17 تا 0.5 درصد) و همین قضیه سبب شده تا سنگ گرانیت در برابر نفوذ آب مقاوم باشد.

از این سنگ در ساخت سینک روشویی، کفپوش و ... استفاده می شود. برخلاف سنگ مرمر، سنگ گرانیت در برابر قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها مقاوم می باشد. به دلیل نقطه ذوب بسیار بالای این سنگ (حدود 700 درجه سانتی گراد) ، در برابر حرارت و تغییرات دمایی مقاوم می باشد و ظاهر و کارایی خود را حفظ می کند.

علاوه بر این ها سنگ گرانیت در برابر گرما و سرما مستحکم است. لذا می توان از آن در پله ها، خاکریزها و ساختمان ها به طور گسترده استفاده کرد. در براب ضربه، فشار، سایش، شکستگی و به طور کلی صدمات جسمی و شیمیایی دارای مقاومت عالی است.

پس اگر از این سنگ در مکان های پررفت و آمد و شلوغ استفاده کردید. اصلا نگران تخریب و از بین رفتن سنگ نباشید. گرانیت در اثر استفاده دچار سوختن و خرابی نخواهد شد.تولید و فرآوری سنگ گرانیت قدری مشکل است و نیاز به تجهیزات و ماشین آلات به روز دارد. گرانیت با استفاده از الماس برش داده می شود.

اگر اولویت شما در انتخاب سنگ مناسب، دوام، عدم تخریب سنگ، مقاومت در برابر عوامل محیطی، ضد آب بودن و همچنین سهولت در شرایط نگهداری است، سنگ گرانیت گزینه منسبی می باشد. بنابراین زیبایی، دوام و مقاومت بالا، بافت یکسان و یکنواخت سبب شده تا گرانیت به سنگی منحصر به فرد تبدیل شود. بدون تردید سنگ گرانیت بهترین گزینه برای معماران و سازندگان می باشد.​​​​​​​

نگهداری از سنگ گرانیت بصورت روزانه چگونه است؟

پیشنهاد ما اینست که  روزانه و پس از استفاده از سینک گرانیتی و یا کانتر های گرانیتی و … حتما با استفاده از پاک کننده های معمولی  ph  خنثی شستشو دهید و با یک پارچه نرم آن را کاملا خشک کنید تا هیچ لکه ای روی سطح سنگ باقی نماند.
موقع تمیز کردن سنگ های گرانیتی از اسکاچ و سیم های ظرفشویی خشن و زبر به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا به سطح سنگ آسیب می رساند. سعی کنید از پاک کننده هایی استفاده کنید که اولا ph  خنثی داشته باشد ثانیا زیاد چرب نباشد، چون چربی زیاد مایع های ظرفشویی باعث می شود یک لایه همیشه روی سنگ باقی بماند و باعث کدر دیده شدن سنگ گرانیتی شود.

خرید سنگ گرانیت

اقدامات پیشگیرانه ساده می توانند در محافظت از  سینک های گرانیتی و کانترهای آشپزخانه نقش پررنگی داشته باشد. با توجه به قیمت سینک ظرفشویی گرانیتی و هزینه های بالای تعمیر و تعویض سنگ گرانیتی باید روش های نگهداری از سنگ گرانیتی را یاد بگیریم.

مراقبت های دیگر کانتر سنگ گرانیتی 

موقع آشپزی روی کانتر گرانیتی حتما از تخته های برش استفاده کنید. و به هیچ وجه ظرف خیلی داغ را مستقیما روی سنگ قرار ندهید حتما از زیر قابلمه سیلیکون استفاده کنید. از قرار دادن لوازم به مدت طولانی روی سینک ظرفشویی گرانیتی جدا خوداری کنید.مایعات در صورت ریخته شدن روی سطح سنگ گرانیتی حتما با دستمال نرم خشک شود. زیر بشقاب هایی که برای مدت طولانی روی کانتر آشپزخانه ثابت هست را مرتبا تمیز کنید.در صورتی که موارد بالا را رعایت کنید سنگ گرانیتی به مدت زیادی شکل درخشان  خواهد بود و زیبای اولیه خود را حفظ خواهد کرد و نیازی به تعمیر یا تعویض نخواهید داشت.

برای مشاهده گالری سنگ گرانیت کلیک نمایید

نگهداری سالیانه سنگ گرانیتی

معمولا سنگ های گرانیتی سالی یک بار نیاز به آب بندی دارد این قضیه البته بیشتر در سنگ های گرانیتی ای لازم هست که برای کف استفاده شده باشد.موقع تمیز کردن اگر شکافی بین کاشی‌های گرانیت مشاهده کردید و یا جا‌هایی هست که شکسته شده و یا نیاز به تعمیر دارد را ترمیم کنید. در صورت لزوم قسمت‌های شکسته یا خراب شده گرانیت را با گرانیتی سالم تعویض کنید.

بهتر است یک بار در سال درز بین گرانیت‌ها را با مواد با کیفیت مهر و موم کنید. با این کار از نفوذ آب و آلودگی‌ها جلوگیری خواهید کرد. با یک سیلانت گرانیت با کیفیت بالا، از قبیل گرانیت سیلر سنگ یا سنگ گرانیت سیلر کمک بگیرید و برای تمیز نگه داشتن کاشی‌های خود در شرایط مناسب، درز بین آن‌ها را مهر و موم کنید. کمی آب داغ را روی سطح سنگ گرانیتی بریزید ، بگذارید 10 تا 20 دقیقه بماند و بعد آن را پاک کنید. اگر سنگ تیره شود ، هنوز رطوبت را جذب می کند. اگر اینگونه نباشد ، مهر و موم شده است. دلیل استفاده از آب گرم دلیل این است که مولکولهای کمتری دارد.

در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از محصولات تولید شده از سنگ گرانیتی و تمیز کردن روزانه و سالانه و استفاده از یک سیلر خوب گرانیت می تواند تا 10 سال عمر کند. در واقع آنچه باعث خراب شدن سنگ گرانیت می شود علاوه بر اکسیداسیون در برابر نور خورشید و هوا ، استفاده از پاک کننده های نامناسب دلیل اصلی می تواند باشد.

ویژگی‌های سنگ گرانیت

*زیبایی سنگ گرانیت : در پرداخت سطوح مختلف، که می تواند مورد استفاده قرار گیرد، سنگ گرانیت طیف وسیعی از نتایج زیبایی شناختی را ارائه می دهد. بازار در حال بازاریابی برای انواع جدیدی که در هر نقطه از جهان تولید می شود، است. به این ترتیب، این بخش به نوآوری مداوم در بازار نیازمند است. تنوع رنگ ها، بافت ها و طرح ها - میوه توسعه فن آوری های بی وقفه - هر نیاز طراحی را پوشش می دهد و به مراتب برتر از سایر محصولات محبوب است.

*سنگ گرانیت پایدار است: با توجه به منشاء طبیعی سنگ گرانیت و تبدیل محدود مواد خام، نیاز به تولید کمتر مصرف انرژی نسبت به سایر مواد مانند سرامیک یا بتن. گرانیت را با دوام آن، مصرف انرژی پایین تر در تولید و امکان استفاده مجدد و دفع آسان مشخص می کنند.اثرات زیست محیطی آن از طریق استخراج مواد خام آغاز می شود که تا رسیدن به دست تولید کننده به سختی می تواند از طریق هر گونه تغییری وارد محیط شود. محصول بریده شده و پایانی در کارخانه بسته بندی می شود و از طریق کانال های توزیع عرضه می شود. در نهایت، این گرانیت ها به مصرف کننده یا کاربر نهایی می رسد. در پایان عمر مفید آن، تبدیل به زباله می شود که باید به درستی و با دقت مدیریت شود.

*سنگ گرانیت ویژگی ها و خصوصیات فیزیکی طبیعی خود را حفظ می کند:  گرانیت یکی از مصارف ساختمانی است که تقریبا همانطور که از طبیعت بیرون می آید بدون تغییر ساختار و ترکیب با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد و تنها ابعاد و ظاهر مورد نیاز ارائه می شود. این ویژگی باعث ترکیب گرانیت با طیف گسترده ای از مکمل ها و مواد فعلی مانند چوب، شیشه یا فولاد می شود و باعث دستیابی به طرح های منحصر به فرد می گردد.

 سنگ گرانیت جامد و سازگار و با مقاومت بسیار انعطاف پذیر است و از عوامل کلیدی آن در دوام به شمار می آید، به عنوان مثال در روکش نما و یا یک مسیری که تحت فشارهای شدید مانند باد قرار می گیرد و همچنین مقاومت بالایی در سایش و سست شدن در هنگام عبور خودرو و یا عبور و مرور جمعیت عابرین پیاده دارد.

* مقرون به صرفه است: هزینه های خریداری، گاهی بالاتر از سایر مواد جایگزین است اما گرانیت دارای هزینه های نگهداری کم و همچنین عمر طولانی تر است.

*سنگ گرانیت قابل اشتعال نیست: نمره واکنش به آتش گرانیت "غیر قابل احتراق و عدم واکنش در برابر آتش" با نمره A1 است. علاوه بر این، در صورت آتش سوزی، ماده ای را که برای سلامتی مضر است آزاد نمی کند. و بدون شک این دلایل باعث می شود که گرانیت به عنوان انتخاب مطلوب در معماری معاصر شناخته شود.

* استفاده از گرانیت در معماری : در معماری هم برای نمای بیرونی خانه و هم برای داخل خانه استفاده می‌شود و خانه را آراسته و شیک می‌کند.راه پله ها را نیز می‌توان با لایه های از گرانیت پوشاند. متریال سنگی (مانند گرانیت) مناسب برای قسمت بیرونی خانه نیز هست؛ زیرا مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. اما به طراحی دقیق احتیاج دارد و برای طراحی آن باید به محیط نیز توجه کرد. براساس شرایط محیطی باید متریال های مورد استفاده را ارزیابی کرد.

انواع سنگ گرانیت خارجی 

  •  گرانیت سفید آلاسکا :

گرانیت سفید آلاسکا یکی از زیباترین و گران ترین نوع گرانیت در دنیاست و در کشور برزیل استخراج و به صورت اسلب فرآوری می گردد.

  • گرانیت مروارید آبی :

گرانیت مروارید آبی از کشور نروژ استخراج می شود و یکی از زیباترین نوع گرانیت ها را دارد که به صورت اسلب بریده شده و به عنوان دیوارپوش و کفپوش در فضای داخلی دکوراسیون ساختمان ها استفاده می شوند.

  • گرانیت سفید یخی :

گرانیت سفید یخی دارای زمینه خاکستری روشن با جلای فلزی است که با رگه های سفید و مشکی همراه می باشد . گرانیت های سفید یخی از کشور برزیل استخراج و فرآوری می گردند و یکی از بهترین انتخابها برای فضای داخلی مدرن مانند : دیوارپوش ها ، کف هستند. گرانیت های سفید یخی در دکوراسیون خارجی و فضای ورودی ساختمان ها نیز استفاده می شوند.

  • گرانیت فیوژن :

گرانیت فیوژن یکی از زیباترین طرح های گرانیت در دنیا را دارد . از رنگ زمینه خاکستری و کرم روشن تا رنگ های دودی و محو سفید و سبز و آبی و نارنجی ابری و بادی را دارا می باشد . این نوع گرانیت نیز در برزیل فرآوری می گردد و کاربرد فراوانی در دکوراسیون داخلی ساختمان های مدرن دارد.

  • گرانیت دلیکاتوس :

گرانیت دلیکاتوس دارای زمینه سفید با رگه های زیبای تیره می باشد. این نوع سنگ گرانیت ظاهر تمیز و درخشانی دارد و برای تولید کانترهای آشپزخانه، کفپوش و دیواره ها در فضای داخلی ساختمان استفاده می شود. این گرانیت در دکوراسیون خارجی ساختمان و بخصوص ورودی ها کاربرد وسیعی ارد و می تواند فضای منحصر به فردی به ساختمان بدهد . گرانیت دلیکاتوس در کشور برزیل فرآوری می گردد.

  • گرانیت آبی ولگا :

گرانیت آبی ولگا یکی از بادوام ترین گرانیت ها می باشد از کشور اکراین استخراج می شود . که دارای زمینه تیره با سایه های خاکستری تیره و آبی می باشد . این نوع گرانیت به صورت اسلب و تایل فرآوری می گردد و به علت مقاومت و دوام بالا، در فضای داخلی و خارجی ساختمان می تواند استفاده شود.

و در آخر...

سنگ گرانیت از پرکاربردترین و مستحکم ترین سنگ های ساختمانی است که در قسمت های مختلف ساختمان به کار می رود. به همین خاطر شناخت دقیق آن دارای اهمیت بالایی است. گرانیت سنگ آذرین مشابه سنگ بازالت است که ساختاری درشت دانه دارد. در این مقاله سنگبری کریستال به معرفی کامل ساختاری سنگ گرانیت پرداخت.در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود آن را به اشتراک بگذارید.

سنگ های گرانیت انواع مختلفی دارند که می توان از آن ها بهترین بهره را برد و از آن لذت برد. پس این فرصت را از دست ندهید.


.برای خرید سنگ گرانیت مورد نظر خود کافیست با ما در ارتباط باشید


آخرین مقالات