• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

پرداخت چرمی سنگ چیست ؟

پرداخت چرمی سنگ چیست ؟

 با نحوه و کاربرد سنگ چرمی در ساختمان آشنا شوید

چرمی کردن سنگ به فرایندی گفته می‌شود که در آن سنگ با استفاده از دستگاه‌های پرداخت مخصوص سنگ، ساب داده می‌شود و رویه آن جنس مخملی پیدا می‌کند. در حالت طبیعی ، سنگ‌ معمولا دارای ظاهر خشن و نتراشیده‌ای است . از این در استفاده از سنگ‌های ساختمانی ، روش‌هایی به عنوان پرداخت سنگ وجود دارد. پرداخت سنگ هم از حیث زیبایی اهمیت بالایی دارد هم از لحاظ افزایش دوام، ماندگاری و طول عمر سنگ روش موثری است.

پرداخت‌های مختلفی با توجه به کاربرد و نوع سنگ‌ ها وجود دارد. برخی از آن‌ها باعث براقیت سنگ شده، برخی ظاهری آنتیک به سنگ می‌بخشند. انتخاب نوع پولیش سنگ باید متناسب با کاربرد و تحمل سنگ برای گذراندن مراحل پرداخت انتخاب شود.
 در زیبایی و لطافت چرم هیچ شکی نیست. بافت لوکس آن به ظاهر و فضای داخلی زیبایی و جلال می‌بخشد.

پرداخت چرمی سنگ ، یکی از روش‌هایی است که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده و استفاده از آن، پیچیدگی ماهرانه‌ای به فضاهای داخلی می‌بخشد. درست مثل پرداخت مات، پرداخت چرمی سنگ هم براقیت و شفافیت زیادی به آن نمی‌بخشد. چرمی کردن سنگ براقیت آن را بطور کامل نمی‌گیرد، اما درخشش و شفافیت پرداخت صیقلی را ندارد. چرمی‌کردن سنگ نه تنها عنصر حسی بیشتری به سنگ می‌بخشد، بلکه جای انگشت و لکه آب را خیلی کمتر از پراخت صیقلی نشان می‌دهد.

روش چرمی‌کردن سنگ

چرمی کردن سنگ به فرایندی گفته می‌شود که در آن سنگ با استفاده از دستگاه‌های پرداخت مخصوص سنگ، ساب داده می‌شود و رویه آن جنس مخملی پیدا می‌کند. پروسه چرمی‌کردن را نمی‌توان روی هر سنگی اجرا کرد و محدودیتی از لحاظ انتخاب سنگ وجود دارد. پولیش چرمی را بیشتر روی سنگ‌ مرمریت و سنگ تراورتن اعمال می‌کنند.

در ذیل مراحل چرمی کردن سنگ را توضیح خواهیم داد.با ما همچنان همراه باشید
مرحله اول چرمی‌کردن با هوند‌کردن سنگ شروع می‌شود. سپس با فرچه‌های مخصوص روی سطح سنگ را ساب می‌دهند تا به بافت و جنس مورد‌نظر برسد.

فرچه‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام زبری و بافت متفاوتی به وجود می‌آورند. با چرمی‌کردن، طرح سنگ بیشتر نمایان می‌شود ولی میزان آن از سنگی به سنگ دیگر متفاوت است. سنگ طبیعی که یک‌دستی بیشتری دارد معمولا در مقابل سنگ‌های ترکیبی دیگر، صاف‌تر و ظریف‌تر می‌شود. بطور کلی سنگ‌های تیره انتخاب خوبی برای چرمی‌کردن هستند.
برای شروع عملیات ساب از دستگاه ساب سنگ مخصوص استفاده می‌شود. در درون دستگاه ساب فرچه‌هایی وجود دارد که به اسم لقمه شناخته می‌شوند. لقمه‌ها دارای اندازه و شکل‌های متفاوتی هستند و هرکدام مناسب یک سنگ و یک مرحله خاص از پرداخت سنگ هستند. ابتدا سنگ اسلب را روی نقاله قرار داده و به دستگاه ساب منتقل می‌شود و لقمه‌ها مثل سنباده عمل کرده و سطح سنگ را متناسب می‌سابند تا به زبری مورد نظر برسند. فرایند چرمی‌کردن هم مانند پرداخت صیقلی، از فرچه زبر‌تر شروع و به فرچه نرم‌تر ختم می‌شود.

سنگ گرانیت

صیقلی‌کردن رنگ‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهد. سطح سنگ‌های صیقلی شده صاف و براق است و مانند آینه نور را بازتاب می‌کند. نگهداری از سنگ‌های صیقلی راحت است و شفافیت‌شان را مدت‌ طولانی حفظ می‌کنند.
در پرداخت صیقلی، از لقمه‌های نرم‌تر برای ساب دادن استفاده می‌شود روند کار هم مشابه چرمی‌کردن، از فرچه زبر‌تر به فرچه نرم‌تر است. برای ایجاد شفافیت از فرچه‌های اسیدی استفاده می‌کنند سپس با لقمه شوینده، اسیدهای باقی‌مانده روی سطح را پاک می‌کنند. روی سطح صیقلی شده معمولا از رزین استفاده می‌شود.

کاربرد‌های سنگ چرمی شده

1*چرمی‌کردن سنگ، به سنگ‌های کم‌ارزش هم ظاهر زیبا و ارزشمند می‌بخشد.
2*چرمی‌کردن سنگ باعث بزرگنمایی بافت آن شده و به سنگ عمق می‌دهد.
3*به‌ عنوان سنگ کابینت یا دیوار‌های خارجی هم به کار می‌روند.
4*نگهداری و مراقبت از سنگ‌های چرمی شده راحت است چرا که لکه آب و سایر مواد و اثر انگشتان بر روی آن نمی‌ماند.
5*چرمی‌کردن با حفظ رنگ سنگ به آن ظاهری بافت‌دار می‌دهد.
6*در چرمی‌کردن سنگ درز‌ها و منافذ را با رزین نمی‌پوشانند.

خرید سنگ گرانیت

حال این سوال مطرح است : جهت ساخت نما سنگ صیقلی مناسب تر است یا سنگ چرمی؟
با نگاه کوتاهی به اطراف می توان متوجه کاربرد زیاد پرداخت صیقلی نسبت به دیگر پرداخت ها( از جمله پرداخت چرمی) شد.  به طور کلی سنگ تراورتن صیقلی رایج ترین نوع سنگ نما است که زیبایی آن از فاصله دور و با تابش نورخورشید دو چندان می شود. این موضوع به این علت است که در پرداخت صیقلی سطح سنگ براق شده و نور را منعکس می کند.
اما زیبایی سنگ چرمی از نزدیک بیش تر به چشم می آید و در صورت نصب در نمای ساختمان و از فاصله دور برجستگی ها و زیبایی آن چندان به چشم نمی آید. حال از آنجا که سنگ به کار رفته در نمای ساختمان از دور دیده می شود باید به گونه ای باشد که نمای از دور آن زیبا باشد. به همین خاطر است می توان گفت سنگ چرمی برایسنگ کف و یا در قسمتی از نمای دیواره های داخلی مناسب تر است و برای نمای بیرونی تنها در قسمت هایی از نما می توان از آن استفاده کرد.
علاوه بر این از نظر ساختاری نیز از آنجا که در پرداخت صیقلی سطح سنگ صاف و یکدست می شود، در صورت بارش باران آب از سطح آن به راحتی به پایین هدایت می شود. در صورتی که در پرداخت چرمی از آنجا که رگه ها و طرح های سنگ برجسته تر نمایان می شود ممکن است آب داخل آن ها گیر کند. همچنین سنگ چرمی آلودگی های بیش تری را به خود جذب می کند و تمیز کردن آن نیز کمی سخت تر است. اما سنگ صیقلی آلودگی کمتر به داخل سنگ نفوذ کرده و به راحتی نیز تمیز می شود.

در پایان :

صنايع سنگبری کريستال با بيش از ٣٠ سال سابقه با مدیریت برش و توليد انواع سنگهای گرانيت از معادن مختلف مشغول کار بوده و هم اکنون درحال برش تخصصی سنگ گرانیت در ابعاد و اندازه های گوناگون (از ضخامت 1cm تا ضخامت 20cm و تا عرض 80cm ) و محصولاتش را با کمترين تلورانس ممکن به بازار عرضه می نمايد از شاخصه های بارز اين سنگبری ميتوان به سابقه درخشانش در زمينه صادرات سنگ گرانيت به کشورهايی همچون ترکيه-ترکمنستان-عراق-ارمنستان-اذربایجان-روسیه-بلغارستان-رومانی-بلاروس والمان اشاره کرد و همچنين دارنده گواهينامه بين المللی سيستم مديريت يکپارچه IMS کشورهای انگلستان وايرلند ميباشد و در نهايت هم اکنون با بدست آوردن گواهينامه های بين المللی ISO 9001 ISO 14001 OHSAS 18001 .با افتخار در حال خدمتگذاری به مردم شريف ايران ميباشد


سنگ گرانیت 

چرمی کردن سنگ

قیمت سنگ گرانیت

آخرین مقالات