• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

چه عواملی بر کیفیت سنگ ساختمانی موثر است؟

چه عواملی بر کیفیت سنگ ساختمانی موثر است؟

یک موضوع که همیشه نه تنها در بحث سنگ بلکه کلیه محصولات وجود دارد، این است که آیا گرانی سنگ دلیل در کیفیت آن سنگ می‌شود؟ جواب این سوال این است که نمی‌توان گفت که دلیل گرانی سنگ کیفیت آن می‌باشد بلکه عواملی وجود دارد که کیفیت سنگ ساختمانی را بالا می‌برد. این عوامل بسته به هزینه بر بودن، می‌توانند قیمت سنگ را کاهش یا افزایش دهند. سنگ ساختمانی که با کیفیت باشد دارای چندین ویژگی و مزیت است که با دانستن آن‌ها می‌توانید اطلاعات جامع‌تری در مورد سنگ داشته باشید.

عوامل موثر بر کیفیت سنگ ساختمانی

همانطور که می‌دانید چندین عامل مختلف می‌تواند بر کیفیت سنگ‌ها تاثیرگذار باشد. سنگ‌های ساختمانی را بر حسب رنگی که دارند، کیفیت آن و نوع فرآوری طبقه‌بندی می‌کنند. با توجه به اینکه استاندارد دقیقی برای کیفیت و درجه‌بندی سنگ‌های ساختمانی وجود ندارد، در هنگام خرید سنگ، دقت لازم را در کیفیت داشته باشید. در ادامه این عوامل را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • معدن سنگ

سنگ‌های ساختمانی در بسیاری از موارد شباهت‌های زیادی با هم دارند. ولی از لحاظ کیفی و کاربردی با هم متفاوت هستند. اولین نکته‌ای که در آنها تفاوت ایجاد می‌کند، نوع معدنی است که سنگ از آن استخراج می‌شود. در کشور ما چندین هزار نوع معدن وجود دارد که هر کدام نوع سنگ خاصی را تولید می‌کنند. حال با توجه به اقلیمی که معدن دارد، نوع منطقه آن و آب و هوایی که در آن واقع شده است، می‌تواند سنگ‌های متعددی را تولید نماید که هرکدام دارای کیفیت‌های مختلفی هستند.

  • ابعاد سنگ

ابعاد سنگ ساختمانی نیز یک عامل تأثیرگذار بر کیفیت آن است. اگر ابعاد سنگ دقیق باشد و به درستی برش خورده باشد، آن سنگ با کیفیت به شمار می‌رود. در بین افرادی که کار سنگ انجام می‌دهند به سنگ‌هایی که به درستی برش خورده اند و ابعاد دقیقی دارند، گونیا می‌گویند، یا اصطلاحاً می‌گویند آن سنگ گونیا است. سنگ‌هایی که گونیا هستند یکی از معیارهای سنگ با کیفیت را دارا ‌هستند. پس می‌توان آنها را جزء سنگ‌های ساختمانی با کیفیت شناسایی کرد.

  • میزان جذب آب از معیارهای مهم کیفیت سنگ ساختمانی

میزان جذب آب در سنگ‌های ساختمانی یک مسئله مهم محسوب می‌شود. سنگ‌هایی که دارای تخلخل بالا باشند آب بیشتری را در خود جذب می‌کنند. این موضوع در سنگ‌های متراکم برعکس بوده و جایی برای نفوذ آب ندارند. هر چه که سنگ ساختمانی میزان جذب آب کمتری داشته باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

جذب آب توسط سنگ باعث خرد شدن و از بین رفتن آن به مرور زمان می‌شود. معمولاً سنگ‌های ساختمانی مانند سنگ تراورتن از تخلخل بالایی برخوردار هستند و سنگ‌های مرمریت بسیار کم خلل می‌باشند. در نتیجه سنگ‌های تراورتن برای مکان‌هایی که در معرض آبریزی هستند سنگ مناسبی نخواهند بود و این ییکی از معایب سنگ تراورتن است.

  • ساب و براقیت سنگ

معیار دیگر جهت سنجش کیفیت سنگ‌ها، ساب سنگ است. در خط تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی پس از برش دادن، هر سنگ را به وسیله دستگاه ساب زنی مورد ساب و سایش قرار می‌دهند. ساب زدن سنگ هر چه بهتر و بیشتر انجام شود، سنگ براق‌تر و روشن‌تر خواهد بود. این نوع سنگ درخشندگی بیشتری دارد و در ساختمان، زیبایی خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند. طبق این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت براق بودن سنگ نیز یک عامل مهم در کیفیت سنگ‌های ساختمانی است که به آن باید دقت کافی داشته باشید.

  • عدم وجود عیوب سطحی از مهمترین ملاک‌های کیفیت سنگ ساختمانی

زمان خرید سنگ ساختمانی ،سنگی را با کیفیت تلقی می‌کنیم که عیب ظاهری نداشته باشد. منظور از وجود عیوب سطحی بر روی سنگ، لب پریدگی، تاب خوردگی سنگ و یا خراش زیاد و مشخص آن می‌باشد. اگر هر سنگ، یک یا دو مورد از موارد ذکر شده را دارا باشد، دیگر یک سنگ با کیفیت به شمار نمی‌رود و هرکسی تمایل به خرید آن سنگ ندارد. زیرا سنگ‌هایی که دارای عیوب ظاهری هستند می‌توانند ظاهر ساختمان شما را نیز بر هم بزنند.

  • نوع فرآوری سنگ ساختمانی

نحوه و نوع فرآوری سنگ ساختمانی نیز می‌تواند یک عامل تاثیرگذار مهم بر کیفیت سنگ باشد. در فرآوری سنگ‌های ساختمانی از رزین، تور اپوکسی و یووی استفاده می‌شود. هر چه که این مواد در هر مرحله با کیفیت‌تر باشند سنگ با کیفیت‌تر خواهد بود. یک فرآوری خوب می‌تواند سنگ‌های ساختمانی مرغوب‌تری را ایجاد کند. رزین کاری سنگ، تور، اپوکسی و نحوه‌ فرآوری سنگ همگی می‌توانند بر قیمت و کیفیت سنگ نقش بسزایی داشته باشند.

  • بسته بندی و حمل سنگ ساختمانی

آخرین موضوعی که در مورد کیفیت سنگ ساختمانی وجود دارد، نحوه بسته‌بندی و حمل سنگ می‌باشد. هر چقدر هم که سنگ با کیفیت بالایی تولید و فرآوری شود، اگر نحوه بسته‌بندی و حمل سنگ ساختمانی به صورت نادرستی انجام شود، سنگ بی‌کیفیت شده و یا حتی از بین می‌رود. در کارخانجات سنگ، پس از اتمام مراحل تولید، از روش‌های بسته بندی صحیح و دقیقی جهت بسته بندی سنگ‌ها استفاده می‌شود. در این زمینه حتی از روش پالت بندی سنگ استفاده می‌شود تا آسیبی به سنگ‌ها وارد نشود. برای حمل و جابجایی هم از دستگاه‌ها و ماشین آلات مخصوص به این کار استفاده می‌کند که آسیبی به سنگ وارد نشود.

عوامل موثر بر کیفیت تولید سنگ ساختمانی

سنگهای ساختمانی طبیعی معمولا با روش های مختلفی از معدن استخراج می شوند. مانند:

  • استخراج به کمک تیغه های برنده
  • استخراج به روش چال موازی
  • استخراج به روش مواد ناریه
  • استخراج به کمک سیم برش

درواقع عاملی که میتواند تعیین کننده کیفیت سنگ ساختمانی باشد، این است که سنگ ساختمانی را به گونه ای برش دهند که سنگ لاشه و ترک در کوپ سنگ ایجاد نشود و یا میزان آن را تا حد ممکن پایین بیاورند.

کیفیت سنگ ساختمانی برای نما :

کیفیت در نظر گرفته شده برای نمای بیرون ساختمان، شامل داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی، ماندگاری رنگ براثر تابش نور خورشید، چسبندگی بالا به ملات و تنوع رنگ می شود. دراین بین می توان سنگ های تراورتن را از نظر بالاترین سطح کیفیت برای این بخش عنوان کرد.

کیفیت سنگ ساختمانی برای کف داخلی :

سنگ انتخابی برای کفپوش باید بدون حفره باشد، از استحکام نسبی قابل قبولی برخوردار باشد، تنوع رنگ و نقش آن کاملا با طراحی داخلی ساختمان همگام باشد، به راحتی و آسانی قابلیت تمیزکاری داشته باشد و بدون رگه باشد. با خصوصیاتی که برای کیفیت سنگ مورد نظر برای این بخش تغریف شد سنگ هایی چون تراورتن از گزینه ها حذف خواهد شد و شما می توانید در بین سنگ های مرمر، مرمریت و چینی به انتخاب سنگ مورد نظر خود برای کفپوش مناسب بپردازید.

عوامل موثر بر کیفیت سنگ ساختمانی


سنگبری کریستال استون با تجربه فراوان و سابقه ای درخشان آماده مشاوره به شما عزیزان میباشد برای خرید و مشاوره کلیک نمایید .

آخرین مقالات