• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

همه چیز درباره سنگ جدولی ( جدول سنگی )

همه چیز درباره سنگ جدولی ( جدول سنگی )

  • موارد کاربرد جدول سنگی
  • انواع جدول سنگی
  •  

    سنگ جدولی ( جدول سنگی ) یکی از محصولات تولید شده از سنگ معدنی می باشد و از سالیان دور در معماری شهری استفاده می شده است که در ابعاد و جنسها و رنگ های مختلف تولید میشود .سنگ جدولی را در ایران از سنگهای مختلفی از جمله سنگ چینی  ، سنگ گرانیت ، سنگ تراورتن و سنگ لاشتر تولید می شود. جنس سنگ جدول با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع کاربری و نیاز مشتری تعیین می شود.

     

    مزایای استفاده از سنگ جدولی

     

    سنگ جدولی دارای چه مزایای میباشند؟

    جدول سنگی برای جداسازی دو فضا ازیکدیگر استفاده می شود به عنوان مثال: استفاده در محوطه سازی پارکها و فضای سبز مناطق شهری ، بلوارکشی معابر شهری،پیاده رو ها ،محوطه سازی و زیباسازی باغچه های خانگی و اداری ،فضاسازی ویلاها و باغها استفاده میشود.

    استحکام فوق العاده بالا در برابر عوامل محیطی(سرما و بارندگی )

    دوام رنگ

    زیبایی طبیعی

     تنوع رنگ

    هنگام انتخاب جنس سنگ جدولی باید به اقلیم و آب و هوای منطقه و نوع کاربرد مورد نظر توجه داشت . با توجه به گستردگی و تنوع معادن موجود در ایران پیشنهاد می شود جهت انتخاب جنس سنگ،کاربری سنگ جدولی در اولویت قرار گیرد.

    آیا جدول سنگی گرانیت جایگزین مناسبی جهت جدول بتنی می باشد؟

    حال شاید این سوال مطرح شود که آیا جدول سنگی جایگزین مناسبی جهت جدول بتنی می باشد یا خیر؟ باید گفت که با توجه به اینکه در گذشته، اغلب جدول ها در فضاهای شهری با استفاده از قالب و بتن ریزی ساخته شده اند و همواره هزینه های زیادی را به پیمانکاران و شهرداری ها تحمیل نموده اند، استفاده از جدول سنگی گرانیت جایگزین جدول بتنی می تواند باشد.

    چرا که با توجه به نصب آسان و راحت اینگونه جدول ها، هزینه های نصب و اجرا را تا حدود زیادی کاهش می دهد، همچنین سنگ گرانیت از مقاومت بالایی در مقابل سایش و خوردگی برخوردار است که این امر باعث می شود دارای دوام و طول عمر بسیار زیادی باشد.

    فروش جدول سنگی گرانیت در ابعاد مختلف

    با توجه به اینکه استفاده از جدول های سنگی گرانیت در ایران و همچنین سایر کشور ها در حال گسترش است. در بازار شاهد عرضه و فروش جدول سنگی گرانیت صادراتی در ابعاد مختلف 10 تا 40 سانتیمتری و قطر 6 تا 20 سانتیمتری می باشیم که با توجه به نوع پروژه می توان اقدام به تهیه و خریداری این نوع جداول سنگی از فروشگاه های معتبر اینترنتی نمود.

    کاربرد جدول سنگی

    آنچه در انتخاب جدول با هرجنسی اهمیت دارد ؛ توجه به مقاومت فشاری ، مقاومت سایشی ، جذب آب ، مقاومت در برابر شرایط جوی ( سرما و یخبندان و بارندگی ) ، دوام و ماندگاری ، مقاومت در برابر تغییر رنگ ، مقاوت نسبت به ضربه است . چراکه مدام در معرض محیط بیرونی و عوامل مخرب ناشی از آن قرار دارند . از این رو انتخاب متریالی که تا سال ها دوام داشته باشد امری ضروری است .

    موارد کاربرد جدول سنگی

    ۱.هدایت جریان آب

    به منظورهدایت جریان آب درسطح معابر اصلی و فرعی ، جدول گذاری هایی همچون کانیو ، جداول نهر و رفوژ میانی انجام می شود . اهمیت این کار در فصول بارندگی بیش از هرزمان دیگر، خود را نشان می دهد . چراکه با شدت بارندگی احتمال جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی معابر بیشتر می شود . بنابراین جدول کشی و دقت در نحوه اجرا ، شیب بندی و انتخاب جنسی مقاوم در برابر شرایط منطقه ؛ امری ضروری است .

    ۲.ایجاد مسیر در فضای سبز با جدول سنگی

    دربوستان ، باغ ، ویلا و … به منظور جداسازی مسیر تردد از فضای سبز از جداول استفاده می شود . حال اگر سنگفرش های محوطه با پیروی از الگویی زیبا در کنار هم قرار گرفته باشند ، استفاده از جدول سنگی ؛ علاوه بر هم خوانی ، موجب زیبایی دوچندان محوطه خواهد شد . بالاخص که تنوع رنگی درسنگ ها زیاد است و دست آرشیتکت ها برای طراحی باز است .

    ۳.سکوی سنگی

    ازدیگر موارد کاربرد جداول می توان به سکوبندی اشاره کرد . سکوهایی که برای تفرجگاه ها ساخته می شود ، سکوی پمپ بنزین ها ، سکوهایی که برای قرار دادن کانکس ایجاد می کنند و …

    ۴.جداسازی پیاده روها از خیابان

    چرا برای جدول کشی ها باید ازسنگ استفاده کرد ؟

    ازآنجایی که جدول درمحوطه های بیرونی به کار می رود و مادام العمر در معرض عوامل مخرب جوی و ترددهای بسیار قرار دارد؛ انتخاب جنس به کار رفته برای آن اهمیت ویژه ای می یابد .همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم مواردی چون : مقاومت دربرابرسایش ، فشار ، سرما ، جذب آب و… برای طول عمربیشتر جدول مهم اند .

    از طرفی درگذشته استفاده از جداول سیمانی بسیار متداول بود ، اما به دلیل عمر کم ، هرچندسال یکبار نیاز به تعویض خواهند داشت ؛ همین موضوع سبب گشت که مهندسین به استفاده از سنگ برای اینکار روی آورند .در واقع اگرفاکتورهای ذکر شده را به هنگام تصمیم گیری مدنظر قرار دهیم،

    انتخابی اصولی ترخواهیم داشت که ما را ملزم به دوباره کاری ، تعویض یا تعمیر پس از گذشت اندک زمانی نمی کند .سنگ ها از جمله مصالحی هستند که با شناخت درست از انواع آن ، می توان به تمامی فاکتورهای مهم دست یافت. چراکه بسیار گسترده اند وهرکدام مشخصه های فیزیکی مجزایی دارند .

    بنابراین برحسب منطقه کاربرد، میتوان یکی از آن ها را برگزید .سنگ ها با تتوع رنگی بسیار و بافت طبیعیشان ، نه تنهایی چهره ی شهر را زیباترمی کنند بلکه برای محیط زیست هم کاملا بی خطر هستند . این درحالی است که تهیه نمونه بتنی علاوه برصرف منابع طبیعی و انرژِی ، آلودگی جوی به همراه خواهد داشت !پس انتخاب سنگ برای این کار از هر نظر مقرون بصرفه تر خواهد بود .

    خرید سنگ گرانیت

    انواع جدول سنگی

    آنچه در انتخاب سنگ اهمیت دارد ، محل کاربرد ، شرایط جوی ( میزان بارندگی و یخبندان و … ) و در نهایت مقدار بودجه در نظر گرفته شده است . مثلا گرانیت ها از جمله سنگ های سخت و متراکمی هستند که بشدت در برابر سرما مقاومند و جذب آب حداقلی دارند .

    به همین خاطر بهترین گزینه برای شهرهای پربارش وسردسیر هستند . از نظر مقاومت دربرابر سایش و ضربه و فشار هم حرف اول را نسبت به سایر سنگ های نام برده دارند . بعد از گرانیت ها نیز به سنگ های کریستال و پس از آن به بازلت و برخی از گونه های سنگ مرمریت و تراورتن می توان اشاره داشت .

    ذکر این نکته ضروری است که گرانیت اغلب برای صادرات یا محوطه سازی پروژه های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت بالاتری دارد . ازجمله سنگ های پرمصرف برای این کار می توان به سنگ تیشه ای کریستال لایبید ، سنگ تیشه ای لاشتر ، سنگ تراورتن طرق بصورت خام ، گرانیت نطنز خرمدره ، گرانیت نهبندان و …اشاره کرد .

    قیمت سنگ جدولی

    قیمت سنگ جدولی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله این عوامل که در قیمت موثر است جنس جدول سنگی (کریستال،تراورتن و گرانیت و ...)، ابعاد و ضخامت جدول سنگی، ابزار خورده یا بدون ابزار (پخ دار یا نیم گرد) است.

    جدول بتنی بهتر است یا جدول سنگی
    جدول بتنی بخاطر سیمانی که در آن به کار برده شده در مقابل برخی از عوامل محیطی مثل سرما پس از گذشت 2 سال به مرور از کیفیت آن کاسته شده و پوسته پوسته می شود.برخی از تولید کنندگان جدول بتنی نیز برای کم کردن قیمت تمام شده از سیمان کمتری در آن بکار میبرند.در جدول بتنی شهرداری ها مجبورند بخاطر زیبایی در شهرسازی به صورت مجزا اقدام به رنگ آمیزی جداول کنند.در مقابل جدول سنگی به خاطر تراکم مناسب و جذب آب کمتر دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد.
    در شهرداری ها بعد از چند سال بخاطر خرابی و پوسته شدن جداول بتنی مجبور به تعویض آنها هستند که همین عامل هزینه های مازاد بسیار زیادی را تحمیل میکند؛ولی جدول سنگی مناسب از چنین هزینه هایی پیشگیری می کند.

    انواع جدول سنگی مناسب محوطه سازی

    جدول سنگی کریستال لایبید

    سنگ لایبید کریستال به دلیل جذب آب کم گزینه مناسبی برای جدولکشی خیابان و محوطه سازی پارک می باشد.جدول سنگی لایبید به دلیل عدم نیاز به رنگ آمیزی و دوام بالای آن در برابر سرما،گرما و طول عمر بالایی که در مقابل جدول بتنی دارد از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر می باشد. 

    جدول سنگی گرانیت

    جدول سنگی گرانیت نیز یکی دیگر از گزینه های مربوط به جدول سنگی می باشد که به دلیل سختی بالا و تراکم بالای استفاده میشود و متداولترین نوع سنگ گرانیت جدولی،سنگ جدولی گرانیت مروارید مشهد می باشد.جدول سنگی گرانیت یکی از پرکاربردترین جداول استفاده شده توسط شهرداری ها می باشد. این سنگ با توجه به خاصیت برش پذیری بالایی که دارد می تواند به صورت های مختلفی برش و صیقل داده شود تا مناسب استفاده در پروژه های مختلف با د و از توجیه اقتصادی مناسبی نیز نسبت به سایر جداول بتنی برخوردار است.

    از انواع سنگ های گرانیتی با استحکام بالا  و ایمنی مناسب از نظر برش لبه ها، در فضای پارکها، پیاده رو ها و معابر و… استفاده می شود.
    سنگی مناسب جدول کاری است که تمام فاکتورهای لازم از جمله دوام و طول عمر،زیبایی و قیمت مناسب را داشته باشد.

    جدول بتنی بهتر است یا جدول سنگی

    جدول بتنی بخاطر سیمانی که در آن به کار برده شده در مقابل برخی از عوامل محیطی مثل سرما پس از گذشت 2 سال به مرور از کیفیت آن کاسته شده و پوسته پوسته می شود.برخی از تولید کنندگان جدول بتنی نیز برای کم کردن قیمت تمام شده از سیمان کمتری در آن بکار میبرند.در جدول بتنی شهرداری ها مجبورند بخاطر زیبایی در شهرسازی به صورت مجزا اقدام به رنگ آمیزی جداول کنند.

    در مقابل جدول سنگی به خاطر تراکم مناسب و جذب آب کمتر دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد.در شهرداری ها بعد از چند سال بخاطر خرابی و پوسته شدن جداول بتنی مجبور به تعویض آنها هستند که همین عامل هزینه های مازاد بسیار زیادی را تحمیل میکند؛ولی جدول سنگی مناسب از چنین هزینه هایی پیشگیری می کند.

    سنگ جدولی برای ویلا سازی و باغ

    اگر باغ و ویلای شخصی دارید حتما از جدول سنگی استفاده کنید.شما یک بار هزینه میکنید و یک عمر آسوده خاطر هستید.

    ابعاد جدول سنگی برای محوطه سازی

    پرکاربردترین ابعاد سنگ جدولی اندازه 30*50 می باشد؛اما بسته به کاربری شما این اندازه قابل تغییر است.برای محوطه باغ و ویلا و حیاط این اندازه استاندارد است.قطر جدول سنگی هم بسته به نیاز و سلیقه شما از ضخامت 6 سانت تا 12 سانت میباشد که قیمت هم بر اساس قطر سنگ تغییر میکند.

    استفاده از جدول سنگی در فضای شهری و پارکها

    برخی از شهرداری های کشور در سالهای اخیر به دلیل دوام و زیبایی سنگهای جدولی استفاده از آنها را در دستور کار قرار داده اند و نتیجه رضایت بخشی را در کاهش هزینه های شهرداری داشته.پارکها و فضاهای سبز هر چقدر به طبیعت نزدیکتر باشند زیباتر و چشم نوازترند به همین خاطر استفاده از سنگ که جزئی از طبیعت است این محیط را دلنوازتر میکند.

    ابزار مناسب برای جدول سنگی

    لبه جدول سنگی به خاطر برشی که می خورد تیز شده و برای معابر عمومی،هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ زیبایی و دوام،بهتر است تا ابزار خورده شود. دو مدل ابزار نیمگرد و تخت(پخ) برای لبه جدول بکار گرفته میشود و در کارخانه این عملیات صورت می پذیرد.

    •  

    .برای خرید سنگ گرانیت مورد نظر خود کافیست با ما در ارتباط باشید
    •  


    سنگ جدولی

    جدول سنگی

    جدول سنگی گرانیت

    آخرین مقالات