• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

چه عواملی باعث ایجاد رنگ‌های مختلف در سنگ گرانیت می‌شود؟

چه عواملی باعث ایجاد رنگ‌های مختلف در سنگ گرانیت می‌شود؟

عواملی که در ایجاد رنگهای مختلف سنگ گرانیت تاثیر گذار هستند کدامند؟

در بحث مربوط به رنگهای سنگ گرانیت دانستن این مطلب خالی از لطف نیست که بدانید ، مواد معدنی مختلف باعث می‌شود که سنگ گرانیت رنگ‌های بسیار متمایزی به نسبت سایر سنگ‌ها داشته باشد. بیایید تا با سرعت نگاهی به این طیف رنگ‌ها داشته باشیم و آنها را از نزدیک لمس کنیم، این رنگ‌ها عبارتند از: سیاه ، سفید ، قهوه‌ای ، صورتی و قرمز، در این میان رنگ‌های مشکی، سفید و قهوه‌ای  دارای طیف هستند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • سنگ گرانیت مشکی:

این رنگ به مشکی تیره معروف است و همانند سایر گزینه‌های رنگ مشکی احتمالا شبیه به گابرو است و صیقل دادن آن باعث مات شدنش می‌شود.به منظور اینکه یک سنگ از نظر فنی گرانیت شناخته شود، باید حداقل 20% کوارتز و طیف رنگی بین سفید تا شیری داشته باشد،

که دو نمونه متداول آن، مشکی کهکشانی و سیاه مطلق است البته بدون در نظر گرفتن میزان کافی کوارتز در آنها. با اینکه حجم زیادی از این رنگ از گابرو تشکیل شده اما هنوز هم یک انتخاب عالی برای سطح کار کابینت آشپزخانه می‌باشد، بنابراین در صورتی که شما این رنگ را دوست دارید در خرید آن شک نکنید!

  • گرانیت Uba Tuba

این رنگ از دور به شکل سیاه دیده می‌شود، اما در واقع یک سبز بسیار تیره است که دارای مقادیر بالایی میکا می‌باشد. و همچنین دارای مایه‌های کرم، طلایی و گاهی آبی فیروزه‌ای است که همین امر سبب شده تا بتوان ترکیب‌های متنوعی در آشپزخانه جهت ست کردن لوازم در کنار آن به کار برد. ظاهر ملایم و غنی از رنگ این نوع گرانیت باعث شده تا مورد توجه طیف گسترده‌ای از افراد به ویژه برای آشپزخانه‌های سنتی باشد.

  • سنگ گرانیت مشکی کهکشانی :

رنگ مشکی کهکشانی از دیگر رنگ‌های طیف مشکی سنگ‌های آتشفشانی می‌باشد که دارای تراکم بسیار بالایی است اما برخلاف رنگ مشکی تیره رگه‌های مسی در آن وجود دارد که زمان تابش نور جلوه زیبایی را ایجاد می‌کند. اما به جز این رگه‌ها رنگ دیگری در آن وجود ندارد و از تنوع پایینی برخوردار است.

  • سنگ گرانیت بژ و قهوه‌ای :

سایه‌های مختلف فلدسپات همان چیزی است که معمولا به سنگ گرانیت تناژ قهوه‌ای می‌بخشد.

  • گرانیت قهوه‌ای (Coffee Brown)

درحالی که به آن صفت قهوه‌ای می‌دهند، این سنگ می‌تواند بهتر توصیف شود و آن هم به عنوان رنگ بلوطی است یک رنگ قرمز تیره با ترکیبات بسیار ملایمی از خاکستری، آبی، مشکی، کرم و قهوه‌ای، این رنگ از سنگ گرانیت بسیار سازگار می‌باشد و شما به ندرت می‌توانید قطعات سنگی با رگه‌های تیره پیدا کنید اما به طور کلی این سنگ از نظر رنگ ثابت است در حالی که اندازه دانه‌های آن می‌تواند درشت باشد.


  • سنگ گرانیت سفید :

گرانیت هرگز به رنگ سفید خالص نخواهد بود، همواره حدقل ترکیبی از رنگ‌های کرم، شیری و سفید مرمری از کوارتز و فلدسپات خواهد داشت. شما معمولا شاهد صفحه هایی هستید که رنگ مشکی و قهوه‌ای در آنها پاشیده شده است. اگر شما به یک صفحه کابینتی (پیشخوان آشپزخانه) که به طور یکپارچه سفید است.

برخورد کردید به این موضوع دقت کنید که آنها از سنگ کوارتز خرد شده و رزین ساخته می‌شوند و نکته قابل توجه اینجاست که این نوع سنگ‌ها به طور مصنوعی و ساخته دست بشر است. همواره در خرید خود به این نکته توجه داشته باشید که صرف نام این سنگ که “صفحات کوارتز” نام دارد سنگی طبیعی نیست و بیش از 25 % آن را رزین تشکیل می‌دهد.

  • سنگ گرانیت سفید گل پنبه‌ای :

یکی دیگر از سنگ‌های رنگ روشن است، که از تنوع بسیار کمی برخوردار است. این سنگ در برزیل استخراج شده و دارای یک زمینه سفید با سطح خاکستری یا سیاه خالدار است. مقدار و عمق رنگ خاکستری از قطعه به قطعه‌ای دیگر از فاصله ای که به راحتی می‌توان آن را به عنوان یک سنگ سفید تشخیص داد، متفاوت خواهد بود.

  •  سنگ گرانیت وایت دلیکاتوس -White Delicatus:

این سنگ نیز که از برزیل استخراج شده ، کمی چشمگیرتر است. یک زمینه سفید تمیز دارد که کمی روشن‌تر از سفید پنبه‌ای است. این سطح با کریستال‌های بیوتیت سیاه مشخص شده است ، که در برابر پس زمینه سفید بسیار خودنمایی می‌کند

  • سنگ گرانیت سفید یخی :

یکی دیگر از سنگ‌های برزیلی است. تنوع این گرانیت بسیار بیشتر از سایر گزینه‌های استخراج شده در همان منطقه است. رنگ زمینه آن از سفید روشن تا خاکستری ملایم تا سفید و آبی یخی متغیر است. ، همچنین ممکن است دارای چند دسته نرم کرنبری تیز باشد. این سنگ باید شخصاً دیده شود تا بهترین تناسب را برای آشپزخانه‌ای که در آن نصب می‌شود پیدا کند.

  • سنگ گرانیت سفید هیمالیا :

سفید هیمالیا بدون شک محبوب‌ترین سایه روشن گرانیت است. این سنگ دارای یک زمینه سفید / خاکستری نرم و دارای رگه‌های  خاکستری تیره است. این رنگ بیشتر یادآور سنگ مرمرهای محبوب ایتالیایی است ، اگرچه در برزیل نیز استخراج می‌شود. از نظر رنگ از تنوع کمی برخوردار است ، اما مقدار و محل قرارگیری رگه‌ها می‌تواند از قطعه‌ای به قطعه دیگر متفاوت باشد.

  • سنگ گرانیت سفید رودخانه‌ای :

این نوع سنگ استخراج شده از هند است، سفید رودخانه‌ای (که گاهی اوقات رود سفید نیز نامیده می‌شود) سنگی بسیار سبک و دارای رگه‌های خاکستری عمیق است که اغلب به صورت شکسته ظاهر می‌شود و به ندرت در آن سایه‌های تیره دیده می‌شود و از فاصله دور اغلب سفید نشان داده می‌شود ، اگرچه رایج‌ترین ویژگی آن در واقعیت  این است که دارای رسوبات کمی از مواد معدنی قرمز در سطح خود است.

  • سنگ گرانیت صورتی و قرمز:

رنگ صورتی اگرچه گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان صفحه کابینت نیست اما می‌بینیم که در برخی قسمت‌های ساختمان از آن استفاده می‌شود و به لطف وجود میزان بالایی از ماده معدنی فلدسپات پتاسیم از زیبایی مناسبی برخوردار است. گفتنی است  که رنگ قرمز به نسبت صورتی از محبوبیت بیشتری برخوردار است،

و وجود آن ممکن است به دلیل اکسید آهن موجود در سنگ باشد. اگر هنگام انتخاب سنگ گرانیت قرمز به موردی برخوردید که دارای سایه‌های چشمگیری از این رنگ بود احتمالا این سنگ کوارتز یا گدازه است اما در هر صورت هر دوی این سنگ‌ها گزینه‌های عالی برای استفاده هستند.

  •  سنگ گرانیت مرواریدی :

هر گرانیتی که برچسب مروارید بر روی آن خورده باشد به دلیل وجود غلظت بالای میکا در آن است. میکا به سنگ گرانیت درخشندگی بسیار زیبایی می‌بخشد. گرانیت مرواریدی می‌تواند به رنگ سبز، آبی، سیاه و یا حتی اسطخدوس باشد.

  • سنگ گرانیت با تناژ جواهر :

در سه سال اخیر رنگ‌های بسیار عجیبی از سنگ به بازار راه یافته‌اند که ممکن است شما بیشتر به رنگ آبی آن برخورده باشید اما رنگ‌های قرمز روشن و سبز تیره نیز در آن ها موجود می‌باشد، که اینها معمولا به عنوان گرانیت معرفی نمی‌شوند در حقیقت احتمالا لاروکیت یا لابدوریت (آبی) یا مرمر (سبز) هستند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنها در واقع گرانیت باشند که با رنگ آغشته شده یا با رزین رنگی پوشانده شده‌اند تا رنگی زنده به آن بدهند.


انواع رنگبندی سنگ گرانیت

رنگبندی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

آخرین مقالات