• 03133802310
  • اصفهان-شهرک صنعتی محمود آباد-خیابان 16

پرداخت سنگ گرانیت

پرداخت سنگ گرانیت

پرداخت سنگ یکی از مراحل تولید و فراوری سنگ می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است. این مرحله باعث می شود که سطح سنگ برای کاربری های مورد انتظار، مناسب شود. پرداخت سنگ انواع مختلفی دارد و به روش های مختلفی انجام می شود. همچنین این روش در دوام و زیبایی سنگ ها تاثیر زیادی دارند.

پرداخت می تواند با استفاده از دستگاه و ابزار های مختلف و یا با استفاده از دست، انجام شود. هنگام خرید سنگ، توجه به نوع پرداخت سنگ می تواند به شما در انتخاب نوع سنگ مناسب کمک زیادی کند. از همین رو در این مطلب سعی داریم انواع پرداخت سنگ را مورد بررسی قرار دهیم.

پرداخت سنگ 

پرداخت سنگ روشی است که برای متناسب سازی سطح سنگ ها و بهبود عملکرد آن ها با توجه به کاربری که دارند، انجام می شود. بافت سطح سنگ ها می تواند از نوعی به نوع دیگر کاملا متغیر باشد. بافت سطح سنگ ها مهم ترین عاملی است که تعیین می کند، میزان اصطکاک سنگ چقدر است. از همین رو برای تغییر بافت سطح با هدف افزایش یا کاهش اصطکاک سنگ ها از پرداخت سنگ استفاده می شود. با استفاده از پرداخت سنگ می توان، شکل ظاهری سنگ ها را تغییر داد.

انواع سطح سنگ

سنگ ها سطوح مختلف با بافت متفاوت دارند. برخی از انواع این بافت ها با روش های پرداخت به وجود آمده و برخی به صورت طبیعی یافت می شوند. برخی از مهم ترین و متداول ترین بافت هایی که سطوح سنگ های مختلف دارا هستند، شامل موارد زیر می شوند:

  • صیقلی
  • مات
  • زبر
  • موج دار
  • چرمی
  • سندبلاستی
  • بافت ترک دار
  • بافت خط دار
  • سطح شکاف دار

انواع پرداخت سنگ

سنگ ها به روش های مختلفی پرداخته می شوند. انتخاب نوع پرداخت سنگ بر اساس کاربری سنگ انتخاب می شود. به عنوان مثال سطح سنگی که برای نما استفاده می شود بایستی با سطح سنگی که به عنوان کف پوش استفاده می شود، متفاوت باشد. به طور کلی 3 نوع روش پرداخت سنگ وجود دارد: روش های مکانیکی، ضربه ای و شیمیایی. در ادامه به بررسی اجمالی این روش ها خواهیم پرداخت.

روش های مکانیکی پرداخت سنگ

در این روش ها همانطور که از نامش بر می آید با استفاده از دستگاه های ساب زنی و مکانیکی انجام می شود. پرداخت صیقلی، مات و چرمی از این نوع روش پرداخت می باشند.

پرداخت صیقلی سنگ

در پرداخت صیقلی یا همان پرداخت جلا داده شده از انواع رایج سطوح می باشد که در آن سطح سنگ براق و آینه مانند می شود.

پرداخت مات پرداخت سنگ

در پرداخت مات که به آن هوند نیز گفته می شود، سطح سنگ ساب زده می شود ولی به مرحله صیقلی و براق شدن نمی رسد.

پرداخت چرمی سنگ

در پرداخت چرمی، در سطح سنگ شکاف و منافذی ایجاد می شود که به آن ظاهر چرم مانند می دهد. این نوع پرداخت با استفاده از دستگاه ها ساب با لقمه چرمی انجام می شود. البته این نوع پرداخت روی تمامی سنگ ها قابل اجرا نیست و تنها برخی از انواع سنگ مانند مرمریت، گرانیت و تراورتن قابل پرداخت به این روش می باشند.

روش های ضربه ای پرداخت سنگ

در این روش ها با استفاده از ضربه و تخریب بخش هایی از سنگ و یا ایجاد شکاف روی سنگ ها، پرداخت سنگ انجام می شود. پرداخت های تیشه ای، بوش همر، خطی و پرداخت با شعله از انواع این روش ها می باشند.

  • روش پرداخت با تیشه

در روش پرداخت با تیشه، اصطکاک سنگ با استفاده از ایجاد خراش های ناخنی شکل روی سنگ، افزایش می یابد.

  • روش پرداخت بوش همر

بوش همر روش دیگر پرداخت ضربه ای سنگ است که در آن سطح سنگ به صورت یکنواخت بافت سوزنی پیدا کرده و اصکاک آن افزایش می یابد.

  • روش پرداخت خطی

روش خطی نیز مانند دو روش پیشین اجرا می شود با این تفاوت که در سطح سنگ شیار های خطی ایجاد می شود.پرداخت سنگ یکی از مهم ترین مراحل فراوری و تولید سنگ است. از آنجایی که سنگ های ساختمانی دارای انواع گوناگونی هستند؛ هرکدام کاربری متفاوتی در قسمت های مختلف ساختمان دارند. بنابراین جهت استفاده از سنگ ها در فضا های مختلف باید بر روی سطح آن ها پرداخت هایی متناسب با کاربری آن فضا انجام گیرد.

به طور مثال در بعضی از فضاها برای جلوگیری از لغزندگی سنگی با رویه زبر و خشن و در برخی دیگر سنگی با سطح براق نیاز می باشد. در بین گرانیت ها، گرانیت مشکی نطنز سوران با ۲۴ نوع پرداخت یکی از سنگ هایی است که تمامی انواع ساب و پرداخت بر روی آن صورت میگیرد که آن را تبدیل به سنگی همه کاره کرده است. در ادامه انواع پرداخت سنگ گرانیت مشکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع پرداخت سنگ گرانیت

۱/ سابیده و صیقلی (Polished)

رایج ترین و قدیکی ترین پرداخت بر روی سنگ، پرداخت سابیده است. در این پرداخت سطح سنگ کاملا صیقلی و براق می شود. بیشترین استفاده از این پرداخت در پله ها، کف و نمای ساختمان ها و آب نما هاست و برای استفاده در محل هایی که امکان خیس شدن و لغزندگی وجود دارد باید پرهیز شود.

۲/ پرداخت مات (Honed)

در این نوع پرداخت سطح سنگ صاف اما بدون درخشش و انعکاس نور می باشد و اصطلاحا مات است. این پرداخت نسبت به سابیده حس طبیعی بودن بیشتری داشته و لغزندگی کمتری دارد.

۳/ پرداخت فلیم (Flammed)

این پرداخت غالبا برای سنگ های گرانیت که مقاومت بسیار بالایی دارند، استفاده می شود. در پرداخت فیلم، سطح سنگ به وسیله مشعل با عمق کم تخریب شده و سطحی زبر با بافتی درشت تر حاصل می شود که مانع لغزندگی می شود. از این پرداخت میتوان در کف محوطه های اطراف استخر و پله های فضای خارجی استفاده نمود.

فلیم چرمی و فلیم چرمی رنگی (Flammed Brushed)

این نوع پرداخت توسط لقمه هایی زبر معروف به لقمه چرمی سابیده می شود به شکلی که سطح سنگ صیقلی نشده و دارای ناهمواری هایی بوده که در نهایت سطحی بسیار طبیعی و کلاسیک را رقم میزد. این پرداخت به واسطه‌ی اصطکاک ایجاد شده، گزینه‌ی مناسبی برای کف‌سازی‌ها، پله‌های محیط‌های بیرونی، کنار استخرها، پیاده‌راه‌ها، کف سرویس های بهداشتی و حتی کانتر آشپزخانه می باشد.با رنگ گردن سنگ فلیم‌کاری شده با رنگ مخصوصِ اپوکسی در ۳ مرحله و انجام‌ فرایند تثبیت حرارتی در کوره پس از هر مرحله و نهایتن زدودن رنگِ به جا مانده در سطح می‌توان به پرداخت فلیم چرمی رنگی (اپوکسی) رسید

۵/ کات (Cut)

ایجاد شیار ها موازی و یا مورب بر روی سایر پرداخت ها را پرداخت کات میگویند که در زیر به آن اشاره شده است:

  • کات سابیده

ایجاد شیارهای موازی روی سنگ ساب خورده به پرداخت کات سابیده معروف است. این نوع پرداخت جلوه‌ی زیبایی به نمای ساختمان میبخشد.

  • کات نامنظم

ایجاد شیار های نامنظم در طول پلاک های سنگ و در نهایت جلوه‌ی چشم نواز سنگ

  • کات نامنظم سندبلاست

ایجاد شیار های نامنظم در طول پلاک های سنگ به علاوه‌ی پاشش ذرات ریز ساینده جهت نرم تر شدن لبه های شیار خورده و یکنواخت شدن رنگ پلاک

  • کات مورب

ایجاد شیار های موازی به صورت مورب

  • کات بروکن

ایجاد برش هایی با عمق نصف ضخامت سنگ و فواصل یکسان و سپس شکستن سنگ بین برش های توسط چکش این پرداخت برای آبنماها و نمای ساختمان بسیار پر کاربرد است.

  • کات بروکن سند بلاست

سنگ کات بروکن که در عین وجود دندانه های بیرون زده‌ از تیزی کمتر برخوردار بوده و لبه های نرم تری دارند. همچنین این پرداخت باعث می‌شود تمام سطح سنگ به یک رنگ در بیایند.

  • کات همر

پس از کات به وسیله لقمه های بوشهمر به سطح زبر و خشنی میرسیم که جلوه‌ی چشم نوازی از سنگ ایجاد میکند. کاربرد آن بیشتر در نمای ویلا ها و در طراحی آبنما ها می باشد.

  • کات فلیم

ایجاد شیار های موازی بر روی سنگ فلیم شده که ضمن حفظ ماهیت طبیعی سنگ، اصطکاک بسیار بالایی دارد و گزینه‌ی بسیار مناسبی برای سطوح شیبدار کف پارکینگ هاست

۶/ اسکرچ (Scratched)

ایجاد شیار های ریز، کم عمق و موازی که نتیجه‌ی آن بافتی نسبتا زبر خواهد بود.

  • پرداخت اسکرچ سندبلاست
    پرداخت ساکرچ سند بلاست گرانیت مشکی نطنز سوران
    پرداخت اسکرچ گرانیت مشکی نطنز سوران

۷/ کتان (Cotton)

ایجاد شیار های عمود برهم با فواصل یکسان و منظم که در نهایت سطحی با اصطکاک بسیار بالا و زیبایی چشم نواز پدید می آورد.

سنگ نما گرانیتی


سنگبری کریستال استون با تجربه فراوان و سابقه ای درخشان آماده مشاوره به شما عزیزان میباشد برای خرید و مشاوره کلیک نمایید .
آخرین مقالات